Saftkongen presser millioner ud af frugterne

Med en solid indtjening, en stor pengetank og en beskeden gæld står saftvirksomheden CO-RO i Frederikssund godt rustet til fortsat vækst. I fjor satte CO-RO rekord og tjente over 200 mio. kroner.

Læs mere
Fold sammen

Hvis du overhovedet forbinder Mellemøsten eller Kina med danske læskedrikke, så prøv lige at læse videre.

For hver dag, døgnet rundt, slukker et dansk firma med sine efterspurgte produkter tørsten hos millioner af mennesker i over 100 lande. Navnet er CO-RO Food A/S i Frederikssund, 40 km nord for København.

Det er en af verdens førende leverandører af frugtbaserede læskedrikkoncentrater. Produktionen fordeler sig over 11 lande med hovedproduktion i Danmark.

CO-RO slår i 2014 rekord på både omsætning og indtjening. Berlingske Business kan i dag løfte noget af sløret for, hvad regnskabet indeholder af godbidder.

Selskabet, der hviler solidt på en stor pengetank, er i superform. Med en toplinje på 1,7 milliarder kr. og en bundlinje på godt 200 mio. kr. har det fondsejede vækstfirma aldrig gjort det bedre.

Mens nettoomsætningen i 2014 blev banket 700 mio. kr. i vejret, voksede selskabets profit, altså oveskuddet efter skat, mellem 70 og 80 mio. i forhold til 2013. Soliditeten lå ligeledes i top sidste år, 71 procent.

Med en egenkapital på godt 1,2 milliarder kr., en likvid beholdning på godt 800 mio. kr. og en beskeden gæld står virksomheden ualmindeligt godt rustet til fortsat vækst. Det skal dog tilføjes, at 2014-regnskabet ikke er endeligt revideret. Regnskabet offentliggøres i forbindelse med næste måneds general­forsamling i CO-RO.

Et stærkt fundament

»Vi har klart ambitioner om vækst på både top- og bundlinje. Vores forretningsmodel, geografiske orientering mod vækst­markeder, stærke mærkevarer, kompetente medarbejdere og solide økonomi danner et stærkt fundament for vækst på både nuværende og nye markeder.«

Sådan siger selskabets nye administrerende direktør, Søren Holm Jensen.

Han overtager på onsdag posten efter Ole Jørgensen, der går på pension på onsdag efter 40 år i firmaet, heraf knapt syv år som topchef.

Selskabet har 90 procent af sin omsætning i udlandet. Hovedparten af salget ligger i Mellemøsten og Asien.

Søren Holm Jensen kom 1. februar i år til CO-RO fra en stilling som kommerciel direktør med ansvar for salg og marketing i Carlsberg i Vesteuropa.

»Vi har stor succes i Mellemøsten og Asien. Det skal vi fortsat have. Men vi skal have øget fokus på Europa, især Nordeuropa, og vi har kig på at få mere gang i afsætningen i Afrika,« siger Søren Holm Jensen.

En institution i Saudi-Arabien

CO-RO Food spiller en central rolle inden for drikkeklare læskedrikke, frys-selv-is og juice, på flere markeder. I Mellemøstens hede læsker mange forbrugere sig med en brik Suntop-saftevand eller et bæger med frugtsaften Sunquick. I det velhavende arabiske Saudi-Arabien er læskedrikken Suntop blevet en hel institution. Som region er Mellem­østen største marked og indtjeningskilde for CO-RO Food.

I Europa er Frederikssund-firmaet inde i Danmark, Portugal, Tyskland og de øvrige nordiske lande. Vi har endnu ikke fastlagt strategien, men vi vil gerne vokse på de nære markeder,« siger direktøren.

Forretningsmodellen er, at man på fabrikken i Frederikssund fremstiller såkaldte superkoncentrater af bl.a. appelsiner, mangoer, tropefrugt, passionsfrugter, æbler og solbær. Det sender firmaet i bags på ét ton stykket til CO-ROs fabrikker i bl.a. Saudi-Arabien, Malaysia og Kina, hvor læskedrikke og saftevand bliver tappet.

»Vores forretningsmodel gør os effektive rent omkostningsmæssigt. Og så er vores produkter fantastisk robuste. De passer f.eks. fint til et tropisk klima, og derfor er det oplagt at kigge mere på mulighederne for afsætning i Afrika,« siger direktør Søren Holm Jensen.