Rockwool: Klimaaftale kan løfte salget på den lange bane

Potentielt kan der være en positiv effekt på lang sigt, men på den korte bane forventer Rockwool ikke, at klimaaftalen, der blev vedtaget på COP21 i Paris lørdag, vil ændre isoleringsmarkedet.

Foto: Søren Bidstrup. Rockwool mener, at klimaaftalen, som blev indgået ved COP21, kan have positive effekter fremover. Her ses Rockwools direktør Jens Birgersson.
Læs mere
Fold sammen

- Aftalen træder først i kraft efter 2020. Så det får ikke nogen effekt på kort sigt, siger Susanne Dyrboel, public affairs manager i Rockwool International, til Ritzau Finans.

Aftalen betyder blandt andet, at landene vil holde den globale temperaturstigning "et stykke under" 2 grader celsius i forhold til førindustrielt niveau - og 1,5 grader, hvis det er muligt.

Og selv om Rockwool ikke venter den store salgseffekt på den korte bane, så kan der på længere sigt være et relativt stort potentiale for salg af isolering.

- Bygninger står globalt for omkring 33 pct. af energiforbruget og er dermed en stor bidrager til udledningen af drivhusgasser. Så på lang sigt kan aftalen have en potentiel effekt, hvis verdens lande for alvor sætter fokus på energieffektivitet, vurderer Susanne Dyrboel.

Hvis landene, der har underskrevet klimaaftalen, efterlever den, så er det for Rockwool også afgørende, hvordan landene vælger at forsøge at efterkomme deres målsætninger.

- Vælger landene massivt at satse på at reducere energiforbruget ved hjælp af energieffektive løsninger som at isolere bygninger og industrianlæg, vil det få en betydning for vores forretning, siger Susanne Dyrboel, der samtidig fremhæver, at der er for mange usikre parametre for konkret at kunne sige, hvad aftalen kan komme til at betyde for Rockwools forretning - på lang sigt.

Selv om hun ikke regner med, at det får nogen betydning for Rockwool i den nærmeste fremtid, ser hun overordnet aftalen som positiv.

- Signalværdien er rigtig vigtig for ikke bare klimaet, men også for at få et tættere samarbejde med byer og industrien om nye løsninger og forretningsmodeller. Generelt synes vi, at det er rigtig positivt, at man er nået så langt, som man er, siger Susanne Dyrboel.

Men stenuldsproducenten ser også en række udfordringer omkring aftalen, der ifølge Rockwool langt fra er ambitiøs nok i den nuværende form, og hvor succesen vil afhænge af, hvor effektivt man får implementeret et system for at justere målsætningen fremadrettet

- Det, at man har aftalt at evaluere og justere målsætninger hvert femte år, er rigtig positivt. Og man skal nu hurtigst muligt i gang med at få etableret et fælles system til at opgøre, hvor langt de enkelte lande er kommet med reduktionen af drivhusgasser, så må vi se fremadrettet, hvordan landene lever op til deres målsætninger, påpeger Susanne Dyrboel.