Revolution i forsikrings-branchen: Din forsikring kan blive 80 pct. billigere

Sensorer og anden ny teknologi vil i de kommende år mindske risiciene for skader på både bil og hjem betydeligt. Det er en trussel for forsikringsbranchen, hvor den klassiske forretningsmodel nu bliver sat under pres.

Foto: Claus Bech.
Læs mere
Fold sammen

Forsikringsbranchen står foran en større omvæltning og bliver meget snart nødt til at finde på nye måder at drive forretningen på. Det spår flere forsikringseksperter.

Forsikringsselskaberne tjener i disse år mange penge på at dække de danske forbrugeres risici for skader, men i takt med udviklingen af ny teknologi bliver disse risici mindre og mindre, og dermed forsvinder forsikringsselskabernes forretningsgrundlag.

Hvor forsikring traditionelt har handlet om udbedring af skader, påpeger Jacob Tovborg-Jensen, der er ansvarlig for rådgivning af forsikringsbranchen hos konsulentvirksomheden Accenture, at tendensen i høj grad går i retning af forebyggelse, og at ny teknologi vil spille en afgørende rolle.

»Jeg forventer, at »connected home« bliver det næste, som vi vil se på det danske marked. Det vil for eksempel være sensorer, der overvåger hjemmet og forebygger brand, oversvømmelse eller andre typer skader i hjemmet,« siger han og tilføjer:

»Sensorer og den øgede mængde af data åbner op for nye digitale forretningsmodeller som medfører, at forsikringsselskabernes forretningsmodeller kommer under pres, og spørgsmålet er så, hvordan de skal respondere.«

Allerede nu ser man den nye teknologi rykke ind i bilerne. Ifølge Jacob Tovborg-Jensen har bilproducenten Volvo annonceret, at den nye teknologi, der kommer i deres biler nu, reducerer risikoen med op til 28 pct., og baseret på de data er der allerede forsikringsselskaber, der tilbyder rabatter på op mellem 20 og 25 pct., hvis man har sådan en bil.

»Der er konsensus om, at i 2030 vil op mod 80 pct. af al den risiko, der er i en bil, være elimineret. Det betyder også, at forsikringsselskaberne reelt står til at miste 80 pct. af den nuværende betalte præmie på bilerne,« siger Jacob Tovborg-Jensen.

Ifølge revisions- og konsulentvirksomheden PwC vil forsikringsselskaberne blive tvunget til at komme endnu tættere på kunderne, efterhånden som sensorer og anden digital intelligens bliver mere almindeligt. »Ændringerne i markedet vil kun gå endnu hurtigere i de kommende år, og udviklingen vil i høj grad kræve redesign af produkt- og forretningsmodellerne. Det vil ikke blive let, men det er den nye virkelighed,« siger Klaus Berentsen, partner og leder af markedet for finansielle services i PwC.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!