Regeringen og tysk oliekæmpe er langt fra hinanden

Tyske Bayerngas erkender, at det gamle skattesystem i Nordsøen var uholdbart, men investerer kun videre i Danmark, hvis der laves en overgangsordning gældende fra 2012. Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) er afvisende.

Foto: CLAUS FISKER. Bayerngas er utilfreds med ændringer i skattereglerne for olie- og gasproduktion i Nordsøen.
Læs mere
Fold sammen
Tyske Bayerngas kommer regeringen i møde med en accept af, at der er behov for et nyt skattesystem for de gamle licenser i Nordsøen. Men uden en acceptabel overgangsordning, så selskabet kan få økonomi i den mange milliarder store udbygning af Hejre-feltet, vil selskabet ikke investere mere i Danmark.

Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) er dog afvisende over for Bayerngas' senest udspil, der blev sendt til Folketingets klima- og energiudvalg forud for gårsdagens samråd harmoniseringen af Nordsø-beskatningen, der skal skaffe 27,5 milliarder kroner til statens Togfond frem mod 2042.

"Nu skal vi forhandle med Folketingets partier omkring beskatningen og Togfonden, og regeringens udgangspunkt er, at vi ligestiller med DUC (Dansk Undergrunds Consortium, red.) og giver de samme overgangsregler, som DUC også fik i sin tid. Det er den lempelige overgangsmodel," siger Holger K. Nielsen.

Kamp om ligestilling

Ifølge Bayerngas er der dog på ingen måde tale om ligestilling, tværtom. Overgangsordningen, der giver ti procent kulbrintefradrag i ti år i stedet for blot fem procent i seks år, gælder nemlig fra produktionsstart og ikke fra investeringsstart. Og det har stor betydning for Bayerngas, der ikke har produktion i Danmark endnu, men først får det, når det store Hejre-felt kommer i produktion i 2015.

Inden da skal Bayerngas investere hele fem milliarder kroner i udviklingen af Hejre-feltet, som foretages sammen med DONG Energy. Og uden fradrag for de store investeringer i perioden 2012-2015 hænger investeringen slet ikke sammen, ifølge selskabet.

"Hvis vi får en overgangsordning, der gælder fra 2012, så kan vi godt få økonomi i udviklingen af Hejre og dermed penge til at investere videre i Danmark. Vi kan godt forstå, at det gamle skattesystem ikke var holdbart for staten, men at lave ændringerne, så vores Hejre-investering rammes med tilbagevirkende kraft, er helt urimeligt. Fastholder regeringen det, er det slut med investeringer fra Bayerngas i Danmark. Det er i vores øjne et stort tab for Danmark, da der er brug for flere aktører og ikke færre, som vil blive konsekvensen af de foreslåede ændringer," siger Arne Westeng, direktør for Bayerngas i Danmark.

Hele ansøgningen til Energistyrelsen om udbygningen af Hejre-feltet var således baseret på de gamle skatteregler, og Bayerngas understreger, at en overgangsordning, der i stedet gælder fra 2012, vil være en gevinst for staten på den lange bane, selv om prisen vil være fire milliarder kroner til Togfonden på kort sigt.

"Men de penge og flere til vil komme igen senere, fordi vi og andre vil investere mere og dermed sikre mere produktion end ellers," mener Arne Westeng.

Togfonden mangler penge

Problemet er, at der allerede er rejst store spørgsmål ved finansieringen af den 27,5 milliarder kroner store Togfond. Senest af to norske olieøkonomer der i onsdagens Berlingske stiller sig meget kritiske over for regeringens ganske afgørende prognose for udviklingen i olieprisen.

Holger K. Nielsen måtte på gårsdagens samråd understrege flere gange, at regeringen fortsat forventer, at der kommer 27,5 milliarder kroner ind fra skatteændringerne, selv om der er stor usikkerhed om olieprisen og dermed skatteindtægterne fra Nordsøen.

Skatteministeren lovede også, at regeringen vil finde pengene til Togfonden på anden måde, hvis det mod forventning skulle vise sig, at der ikke kommer så mange ekstra milliarder i kassen. Tvivlen har dog allerede fået en utilfreds opposition til at kræve endnu et samråd om sagen.

Mike Legarth (K) argumenterede på gårsdagens samråd med skatteministeren og klima- og energiministeren for, at den hårde måde, som Bayerngas rammes på, kan koste arbejdspladser, og at der i stedet bør laves en frivillig ordning.

Men Togfonden og den øgede beskatning er en mærkesag for regeringen, ikke mindst SF, og at dømme efter Holger K. Nielsens udmelding, har Bayerngas ikke stor chancer for at opnå den ønskede overgangsordning.

"Jeg kender godt argumenterne, men regeringens udgangspunkt er stadigvæk, at vi gennemfører den her synkronisering af beskatningen ude i Nordsøen. Det er vores vurdering, at det fortsat vil være attraktivt for selskaberne, og det er ikke vores udgangspunkt, at overgangsordningen skal gælde fra 2012," siger Holger K. Nielsen.

Ifølge en analyse fra det anerkendte konsulenthus Wood Mackenzie fra marts falder nutidsværdien af Bayerngas' Hejre-investering i Nordsøen med 43 procent ved skiftet fra de gamle skatteregler til de nye, mens amerikanske Hess og DONG Energy henholdsvis må se værdien af deres felter på de gamle licenser falde 21 procent og 18 procent.