Pressede B&O på udkig efter stor TV-partner

Partnerskaber inden for produktionen af TV skal være en del af løsningen på B&Os udfordringer.

Foto: Casper Christoffersen. På torsdagens generalforsamling fremlagde Bang og Olufsen en strategiplan, der skal hæve virksomheds driftsresultat betydeligt inden for en 3-årig periode. Blandt andet partnerskaber inden for produktionen af TV skal være en del af løsningen.
Læs mere
Fold sammen

Bang og Olufsen har i tre år ikke tjent penge på sin drift. På torsdagens generalforsamling fremlagde den hårdt pressede Struer-virksomhed dog en strategiplan, der skal hæve virksomheds driftsresultat betydeligt inden for en 3-årig periode. Blandt andet partnerskaber inden for produktionen af TV skal være en del af løsningen.

Det skriver Børsen og Jyllands-Posten Erhverv.

- Det er ambitiøst at sætte en EBIT (resultat før renter og skat, red) på 7 pct. som mål ved udgangen af vores treårige strategiperiode i 2017-18. Vi har jo ikke leveret og skabt værdi de senere år. Men det er absolut ikke endemålet. Vi skal højere op. Men der skal også ske fundamentale forandringer forandringer i B&O, sagde bestyrelsesformand i B&O, Ole Andersen, til Børsen, efter torsdagens generalforsamling.

Tv-produktionen er i øjeblikket en af de helt store udfordringer for koncernen, der sælger apparaterne med underskud. Partnerskaber med en af de helt store inden for branchen skal være en den del af de nye forandringer i B&O, der higer efter adgang til den nyeste teknologi.

- Bang & Olufsen producerer 30.000 tv-apparater om året, mens koncerner som Samsung og LG producerer 40-50 mio. eksemplarer og hyppigt sender nye modeller på markedet. Det er en udfordring, og derfor søger vi et større og langt dybere samarbejde med en teknologipartner, siger Tue Matoni, koncernchef i B&O til Jylland-Posten Erhverv.

Adm. direktør i B&O, Tue Mantoni, samt bestyrelsesformand i B&O, Ole G. Andersen, udtaler sig om krisen: