Pengene fosser ud af Norwegian

Det norske flyselskab Norwegian kommer ud af 2014 med et dundrende underskud før skat på over en milliard kroner. Til gengæld er der fremgang i passagervækst og punktlighed.

Foto: Sophia Juliane Lydolph. Norwegian taber over en milliard kroner før skat, viser seneste årsregnskab.
Læs mere
Fold sammen

De norske kroner strømmer ud af Norwegian Air Shuttle, der kom ud af 2014 med et driftsunderskud på minus 1,2 mia. kroner (minus 1,4 mia. norske kroner) før skat. Det er markant værre end ventet, og et underskud første gang i syv år.

Alene fjerde kvartal bød på underskud før skat på en milliard kroner, hvilket er 25 pct. værre end analytikernes forventninger. Til gengæld var der fremgang på hele 22 pct. i omsætningen.

Det er især problemer med de nye Boeing 787-8 Dreamliner-fly, der gør ondt på Norwegian. Forsinkelserne med flyene og en licens til at flyve i USA, der trak i langdrag, koster Norwegian 328 mio. kroner. Dertil kommer en strejke blandt de ansatte, hvor regningen ender på 87 mio. kroner. Værst har det dog set ud med den norske krones udsving over for dollaren og samt sikring af brændstofkontrakter. Samlet koster de to punkter Norwegian 593 mio. kroner.

Sydbanks analytiker Jacob Pedersen mener, at Norwegian har ekspanderet alt for hurtigt, og at det nu må være tid til, at Norwegian slår bremsen i og får styr på indtjeningen i 2015.

Grundlægger og adm. direktør Bjørn Kjos medgiver i en kommentar til regnskabet, at det ikke har været et godt år, men noterer sig alligevel positive takter, der gerne skulle udmønte sig i kontant afregning i fremtiden.

»Det kan ikke skjules at 2014 har været et svagt år for Norwegian. Men vi ser samtidig positive tendenser for 2015. Sidste år var karakteriseret ved fortsættende international ekspansion, ikke mindst i de nye langdistanceruter. Vores vækststrategi henter resultater i takt med at vi får et stærkere globalt fodfæste,« siger adm. direktør Bjørn Kjos i en kommentar til regnskabet.

»Her på vej ind i 2015 kan vi se en tilfredsstillende efterspørgsel på kvalitetsflyrejser til overkommelige priser, og allerede i første kvartal får vi glæde af den lave oliepris. Men der er dog ingen tvivl om, at vi skal reducere vores omkostninger yderligere for fortsat at være konkurrencedygtige i et meget krævende marked,« fortsætter han.

Norwegian havde i fjerde kvartal en omsætning på 3.954 millioner kroner, hvilket er 22 pct. mere end samme kvartal i 2013. I samme periode rejste 5,65 mio. passagerer med Norwegian, hvilket er en stigning på 8 pct. år-til-år, og Norwegians evne til at fylde flyene steg med tre procentpoint til 81 pct. Samlet for 2014 fløj 24 mio. passagerer med flyselskabet, hvilket er 16 pct. flere end året før.

Til gengæld er Norwegian blevet dårligere til at tjene penge på deres passagerer. Den såkaldte yield, der dækker over omsætningen per kilometer hver passagererne er blevet fløje, falder med 13 pct.

Norwegian bestilte i 2012 hele 222 nye fly, hvilket er den største ordre i europæisk luftfarts historie. Heraf blev blandt andet syv Boeing 787-8 Dreamlinere leveret i 2014, hvor Norwegian blandt andet åbnede langdistanceruter fra København til Bangkok, New York og Los Angeles. Af samme årsag stiger den udbudte kapacitet med 35 pct., fremgår det af årsregnskabet.

Torsdag eftermiddag var Norwegian aktienm nede med 13 pct. (kl. 15.15)