Norwegians næste plan: Vil flyve til Hawaii og Sydafrika

Så snart Boeing kan levere nye Dreamliner-fly, er Norwegian klar til at åbne nye ruter til flere eksotiske destinationer.

Med Boeing 787 Dreamliner kan Norwegian flyver direkte til fjerne destinationer som f.eks. Hawaii. Fold sammen
Læs mere

Det norske flyselskab indtager verden med syvmileskridt. I 2002 fløj selskabet fra Oslo til fem norske byer. I dag dækker selskabet hele Europa og fjerne destinationer som Los Angeles, Bangkok og New York.

Men det stopper ikke her, afslører adm. direktør Bjørn Kjos i et interview med Business.dk. Så snart den amerikanske flyproducent Boeing kan levere nye fly, er der planer om yderligere langdistanceruter.

"Med de største Dreamlinere (Boeing 787-fly, red.) kan vi flyve med ekstremt lave omkostninger og på lange distancer. Det betyder, at vi kan flyve fra London til Hawaii eller Sydafrika. Det er muligheder, vi undersøger netop nu," siger Bjørn Kjos.

Vicepræsidenten for Hawaiis turistmyndigheder, David Uchiyama, bekræfter, at der har været drøftelser med Norwegian om direkte ruter til Europa, men ønsker ikke at uddybe. Der er i dag ingen direkte fly fra Europa til Honolulu på Hawaii. Hvis man skal til tropeøen, kræver det derfor minimum én mellemlanding. Det vil tage over 13 timer at flyve de 11.600 km fra Storbritanniens gråvejr til Hawaiis palmestrande.

London er udset som Norwegians nøglepunkt i rutenetværket i fremtiden. London er en attraktiv destination for turister fra hele verden, og op mod 15 millioner mennesker bor inden for en times kørsel af Gatwick -lufthavnen. Det gør, at man fra Gatwick ikke er afhængig af transferpassagerer.

Men det betyder ikke, at danske flyrejsende bliver forbigået i fremtiden.

"Danmark er et træfpunkt for sydgående ruter. Der er for eksempel ingen direkte fly til Sydafrika, Sydamerika og store dele af Asien. København ligger geografisk godt, men passagerergrundlaget er ikke stort nok til daglige ruter," siger Bjørn Kjos.

Der vil for alvor først komme gang i ruterne fra Asien, når efterspørgslen går den anden vej, forklarer han.

"Det er ikke København, der skal forbindes med Delhi, men Delhi, der skal forbindes med København. Sidste år rejste 100 millioner kinesere ud af landet, hvordan vil det ikke se ud om fem år. Og det samme vil vi se i Indien, når middelklassen får penge nok," siger Bjørn Kjos.

Norwegian har lagt bestillinger på Dreamliner-fly, men får kun et enkelt leveret i løbet af 2015. I de efterfølgende tre år får Norwegian ni fly.