Pas på misbrug af din hjemmeside

Kopiering. Flere og flere hjemmesider oprettes udelukkende for at kopiere indhold fra andre sider og tjene penge på annoncer. På to år er antallet mere end fordoblet, lyder det fra IT-sikkerhedsvirksomhed.

Kopiering af indhold på nettet - i form af såkaldte »content farms«, der mere eller mindre direkte kopierer tekster og billeder fra hjemmesider og gengiver det på en hjemmeside for at høste reklameindtægter – er steget de seneste år. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ordene er de samme. En direkte kopi fra din hjemmeside – og kombineret med dine fotos, trukket ind på en hjemmeside, som ikke giver dig nogen muligheder for at finde frem til kontaktinformationer eller anden data om ejerskab, men allermest ser ud til alene at være oprettet for at hente indtægter på reklamer på hjemmesiden.

Den type hjemmesider er vokset markant de seneste par år ifølge IT-sikkerhedsvirksomheden F-Secure, der har registreret 120 millioner af dem i 2011 mod 44 millioner i 2009. Der findes en række forskellige betegnelser – som blandt andre »content farms« – for hjemmesiderne. Ifølge F-Secure er det sider, der typisk kun rummer genbrug af indhold fra andre hjemmesider eller overfladisk indhold udelukkende med henblik på at bruge formuleringer, der rangerer højt i søgemaskiner og dermed genererer reklameindtægter.

»I og med, at mængden af hjemmesider vokser ekstremt, stiger mængden af sider med meget lav kvalitet eller baseret alene på genbrug, som spammerne udnytter til at få reklameindtægter. Vi kan eksempelvis se geografisk, at domæner fra mange øer på vestkysten i Afrika bliver udnyttet til den slags,« lyder det fra Michael Dahl, landeansvarlig i F-Secure Danmark.

Virus spredes

Michael Dahl peger på, at de spamlignende hjemmesider i stigende grad udnyttes af it-kriminelle til at sprede virus, ligesom hjemmesiderne medfører, at besøgende bliver mødt af ubrugeligt indhold på nettet, når de søger informationer. Netop for at dæmme op for udbredelsen af denne type hjemmesider, der primært består af indhold af lav værdi eller kopiering af tekster og billeder fra andre sider, annoncerede søgemaskinen Google i februar i år en opdatering af algoritmen, som styrer, hvilke hjemmesider der lander højt og lavt i resultaterne i søgemaskinen.

»Ændringen betyder, at Google præmierer originalt indhold højere, så hjemmesider med originalt og kvalitetsindhold ligger højere i søgeresultater, og sider med indhold af lav værdi rangerer lavere. Målet er at levere brugbart indhold til brugerne,« siger Christine Sørensen, som er Googles danske talsperson. Hun henviser til, at Googles »Webmaster Guidelines« beskriver, hvilken type indhold, der præmieres, og hvilken type indhold, der rangeres lavt eller i nogle tilfælde kan medføre, at hjemmesiden helt fjernes fra Googles indeks.

»Helt overordnet går Google aldrig ind og blander sig i selve indholdet på en hjemmeside. Kun hvis siden overtræder national lovgivning eller retningslinjerne i »Webmaster Guidelines«, fjernes de,« forklarer Christine Sørensen.

Vær på vagt

Hos KLAR Advokater, der blandt andet er specialiseret i ophavsret og internetjura, peger advokat og partner Jesper Lykkesfeldt på, at virksomheder generelt skal være opmærksomme på, om indhold fra deres hjemmesider bliver kopieret andre steder på nettet.

»Kopiering af tekster er meget udbredt, hvor de såkaldte »scrapers« forsøger at få placeringer højt i søgeresultaterne i søgemaskinerne, så der kan tilflyde trafik til deres website på bekostning af originalsitet. Her er det vigtigt at huske, at søgemaskinerne så vidt muligt ønsker at indeksere originalteksten. Derfor bør virksomhederne sikre sig dokumentation for, at de har ophavsretten,« lyder rådet fra Jesper Lykkesfeldt fra KLAR Advokater.

Det kan de eksempelvis gøre ved at gemme skærmbilleder af tekster, tydeligt angive dato, årstal og navn på teksterne og bruge copyright-tegnet aktivt, så det fremgår, at ejeren af hjemmesiden ikke accepterer misbrug af indholdet.

Det vil ifølge Jesper Lykkesfeldt være en nyttig hjælp for hjemmesideejere, der vil kopister til livs ved at klage direkte til dem, til søgemaskinerne eller i yderste konsekvens gå rettens vej.