Overskud i privat Mærsk-selskab runder kvart milliard

Maersk Broker, som er privat ejet af Mærsk Mc-Kinney Møller og familie, fortsætter med at skovle penge ind. Ejeren trækker 176 mio. kr. ud i udbytte.

Maersk Broker, som er privat ejet af Mærsk Mc-Kinney Møller og familie, fortsætter med at skovle penge ind Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Michael Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man må sige, at Mærsk Mc-Kinney Møller i den grad følger ledelses-filosofien ”walk the talk” – altså at man selv som leder går forrest og praktiserer de ting, man vil have organisationen til.

Mærsk Mc-Kinney Møller ejer sammen med sin familie Maersk Broker, der lever af ind- og udbefragtning af skibe samt at være skibsmægler i forbindelse med handel med både brugte og nye skibe.

Og hos Maersk Broker finder man ingen indtjeningsproblemer, som det er tilfældet i det børsnoterede A.P. Møller – Mærsk, hvor container-forretningen de seneste par år har haft store udfordringer, hvad angår lønsomheden.

Her kunne man med fordel skele til Maersk Broker for at se, hvordan det skal gøres.

Ekstrem høj overskudsgrad
Ud af en omsætning på 553 mio. kr. kan Maersk Broker K/S fremvise et resultat før skat på ikke mindre end 255 mio. kr. Med andre ord formår selskabet at tjene 46 øre før skat for hver gang virksomheden sælger for 1 krone. Det er en ekstrem flot profitskabelse – der ligger langt, langt over de fleste virksomheder og brancher, hvor standarden, med stor forskel fra branche til branche, ligger på en overskudsgrad mellem 10 – 20 procent.

”Vores 2007-resultat er en kombination af en vækst i markedet og en stor vækst specifikt for Maersk Broker i relation til virksomhedens mange kunder ude i verden,” siger adm. direktør Jørn Steen Nielsen til Business.dk.

I forhold til 2006 er der tale om en fremgang på 23 pct. i resultatet før skat, mens omsætningen er gået frem med 24 pct. Kigger man på resultatudviklingen de seneste fem år, så har Maersk Broker forbedret resultat før skat med ikke mindre end 165 pct. I 2003 var overskuddet på 96 mio. kr. - det er i dag vokset til 255 mio. kr.

Han fortæller, at Maersk Broker står over for at åbne ny kontorer i Indien og i Mellemøsten, hvilket vil betyde, at virksomheden på verdensplan vil få 15 kontorer med mere end 300 skibsmæglere og anden stab.

”Det vil give os den globale tilstedeværelse, som er altafgørende i den her industri,” siger han.

I 2007 kom cirka 20 pct. af indtjeningen fra den forretning Maersk Broker varetager under aftaler med A.P. Møller-Mærsk.

Mange asiatiske kunder
Det kan virke som om, at der er en meget lille konkurrence i branchen, siden I kan have en overskudsgrad tæt på de 50 pct.?

”Der er faktisk en enorm stor konkurrence i det globale shippingmarked, hvor skibsmæglere er aktive,” siger Jørn Steen Nielsen.

Han mener, at Maersk Broker de seneste år har været meget fokuserede i sin globale forretningsopbygning, både hvad angår antal egne kontorer ude verdenen og i relation til positionering omkring en lang række væsentlige kunder.

”Blandt andet indgår alle de større skibsværfter i Asien i vor kundeportefølje hvad angår kontrahering af nye skibe af alle typer og størrelser,” siger han.

Andre forklaringer bag den imponerende profitabilitet er en bred markedsposition opbygget over en årrække i kombination med dels et aktivt shippingmarked og høje fragtrater og skibspriser.

”Når så markedet er så historisk stærkt, som vi har set det over de seneste år, så tjener du mere i kommission og med mange og stadig flere Maersk Broker-kontorer forretningsaktive over hele verden, så har du p.t. skabt en god profitabel cocktail,” siger Jørn Steen Nielsen.

Han peger også på, at med den kommissionindtjening, der p.t. er opnåelig, så er der selvsagt mange mindre skibsmæglere, der kæmper hårdt for at blive større.

Detaljeret indsigt
Man kan dele Maersk Brokers forretning op i to dele.

På den ende side finder man de forretningsområder, der beskæftiger sig med ind- og udbefragtning af skibe. På godt dansk betyder det, at Maersk Broker hjælper deres kunder med enten at finde et skib, hvis de skal have en last fragtet – eller at hjælpe med at finde last eller længerevarende beskæftigelse, hvis kunden står med et ledigt skib.

”Her handler det simpelthen, om at vi skal hjælpe vores kunder med at finde de mest profitable løsninger. Og dem finder du kun, hvis du kender markedet globalt. Det er her, at vi ved vores involvering giver værdi til kunderne og Maersk Broker må altid have en så detaljeret indsigt i de forskellige shipping markeder, at vi er i stand til at skaffe vore kunder de bedst mulige fragtrater og den markedsmæssigt mest optimale beskæftigelse,” siger Jørn Steen Nielsen.

I top 3
Den anden del af Maersk Brokers forretning er at fungere som mægler i forbindelse med kontrahering af nye skibe fra værft - henholdsvis handel med brugte skibe.

”Igen handler det om, at købere og/eller sælgere af skibe skal have den bedst mulige rådgivning om det rigtigste tidspunkt at købe eller sælge på og efterfølgende selvsagt opnå den bedste pris ved Maersk Brokers mellemkomst,” siger Maersk Broker-chefen.

Han forklarer, at rederierne ønsker at vide, hvad der sker i det globale shippingmarked og få identificeret alt hvad der er af interessante forretningsmuligheder.

”Hvis du eksempelvis er skibsreder i Hamborg, så er shipping markedet så globaliseret, at du i detaljer må vide, hvad der sker i Japan, Kina og Korea, for at kunne træffe de rigtige forretningsbeslutninger uden at være begrænset af, at dine primære kontakter måske er europæiske. Det er her et bredt favnende internationalt mæglerhus, som Maersk Broker kommer ind og hjælper kunderne med at få gjort de mest optimale forretninger,” siger Jørn Steen Nielsen.

Det er svært at sige præcist, hvor stor en andel af det globale marked Maersk Broker sidder på, fordi der er betydelige forskelle mellem de enkelte markedssegmenter, der udgør det totale marked.

Men helt overordnet set vurderer Jørn Steen Nielsen, at Maersk Broker hører til på en top tre over verdens største skibsmæglere.

Jørn Steen Nielsen fortæller, at 2008 hidtil har været et ganske tilfredsstillende år og det er forventningen, at man kan lande et resultat lidt over det gode 2007-resultat.

Mærsk Mc-Kinney Møller inspicerer selv Føtex