Onfone-millionær klar med e-bøger i abonnement

Danskerne får mulighed for at købe månedsabonnement på hele e-bogsbiblioteket fra ny nettjeneste, som Onfone-stifter Morten Strunge står bag.

»Vi har ikke offentliggjort datoen endnu, men vi vil bestemt gerne have sommersalget med,« siger Morten Strunge om den nye abonnementstjeneste, Mofibo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens netmusik og netfilm fyger om ørerne på danskerne, åbner en ny front på onlinemarkedet inden sommerferien: E-bøger som abonnement.

Morten Strunge, som i maj 2011 solgte sit lavprismobilselskab Onfone til TDC for 300 millioner kroner og fortsat er direktør i selskabet, er lige straks klar med e-bøger ad libitum for en fast månedspris på under 100 kroner.

»Vi har ikke offentliggjort datoen endnu, men vi vil bestemt gerne have sommersalget med,« siger Morten Strunge om den nye abonnementstjeneste Mofibo.

Der er aftaler i hus med en række store forlag som Gyldendal, Lindhardt og Ringhof, Politikens Forlag og People’s Press.

»Det afgørende er lokal forankring. Indholdet skal være lokalt. Man skal f.eks. kunne følge, hvad forskellige personer læser i øjeblikket. Hvad læser f.eks. Leif Davidsen selv? Man ser først forfilmen, før man bruger halvanden time på filmen. Kan man gøre det samme på e-bogsmarkedet? Det kræver lokal forankring og tæt dialog mellem forlag og forfatter, og så kan vi som selskab være med til at udvikle e-bogsmarkedet. Vi vil gerne gå ud internationalt men med lokal forankring,« understreger Morten Strunge.

Han er opmærksom på, at internetgiganten Amazon rumsterer med en lignende e-bogstjeneste.

»Amazon er mere et stort supermarked end en boghandel. Amazon vil have de tunge brugere, så af hensyn til den interne kannibalisering venter de nok med en platformstjeneste, som dog nok skal komme, hvis de bliver presset. Og så må vi se, hvornår de når til os i Danmark på listen. Lad os holde fokus på at få folk til at læse bøger på tavlecomputere. Så kan vi tage kampen, når markedet er mættet,« siger Morten Strunge.Det lyder, som om det betyder et vist fokus på pris?

»Uden tvivl, men det er vigtigt, at værdikæden opretholdes, så forfattere og forlag stadig kan tjene penge. Men som mange gange tidligere vil forbrugerne i sidste ende være vinderne. Danmark er blandt de dyreste bogmarkeder, og der er ikke sket ret meget revolutionerende her, så et frisk pust, tror jeg, er helt OK,« siger Morten Strunge.