Danskerne kan juble, mens giganterne slås

Hård konkurrence på film, TV, musik og snart også e-bøger over internetforbindelsen sikrer stort udbud og lave priser. Amazon blev det første offer, men andre rykker ind i køen til danskernes pengepung og tid.

Spotify er blot en af flere streamingtjenester, som danske forbrugere har at vælge imellem, når de vil høre deres yndlingsmusik hvor og hvornår, de vil. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det første offer faldt forleden, og dermed er der udsigt til skærpet krig om danskernes tid, penge og TV-apparat. Og uanset udfaldet står én ting klart: Det er forbrugerne, der vinder.

Danskerne savner ikke muligheder for at se film og TV, høre musik og/eller læse bøger over internetforbindelsen. Det anses for at være fremtiden, hvor man vælger præcis, hvad man ønsker, i stedet for f.eks. at se TV, hvor programmerne begynder på bestemte tidspunkter.

Internetgiganten Amazon er den første, der bukker under på det bugnende marked, hvor der endnu er flere udbydere end købere. Amazons filmudlejningstjeneste Lovefilm lukker til sommer. Men mange andre står i kø. Amerikanske Apple præsenterede tidligere i denne uge sin musiktjeneste, iTunes Radio, som får premiere – i USA – til efteråret.

Forbrugerne vinder

Den voldsomme konkurrence er noget, danskerne skal glæde sig over.

»I øjeblikket er det helt klart til forbrugernes gunst. De får lejlighed til at afprøve en masse tjenester med forskelligt indhold og forskellige forretningsmodeller,« siger økonom i Forbrugerrådet Martin Salamon.

»Men det kræver, at konkurrencepresset på de eksisterende spillere er vedholdende, og det har vi meget blandede erfaringer med i Danmark. Hidtil har man på TV-siden skullet aftage en masse kanaler i en pakke, uanset om man kun havde lyst til en enkelt af dem. Det har låst markedet og forbrugerne, og det er særpræget, at det er lykkedes at fastholde situationen så længe. Det er rigtigt sundt med et markedspres, også selv om det naturligvis bliver vanskeligere at være forbruger. Nu skal man tage stilling til flere tilbud, men så længe man holder tungen lige i munden og husker at melde fra efter den første gratis måned, er det en god måde at få en smagsprøve på,« siger Martin Salamon.

Han så dog hellere, at man skulle melde sig til, hvis man ønskede at fortsætte efter prøvemåneden.

»Samtidig er det herligt for teleselskaberne, for hvis vi vil have ordentlig kvalitet, ender vi med at betale for bedre internetforbindelser,« tilføjer Martin Salamon.

Der er endnu ingen samlet opgørelse over danskernes forbrug af de nye nettjenester. I Sverige har omkring 500.000 husstande købt abonnement hos Viaplay, Filmnet, Netflix, HBO og lignende tjenester, viser en opgørelse fra analysefirmaet Mediavision. Det er tre gange så mange som før Netflix’ lancering i Norden i oktober 2012.

Hos landets største teleselskab, TDC, er omkring en tredjedel af al nettrafik egentlige filmtjenester – udenlandske som danske – og tager man almindeligt TV leveret over netforbindelsen med, er det over halvdelen af den samlede nettrafik, der er TV.

Hos Danmarks næststørste kabel-TV-selskab Stofa, der sidste år blev købt af Sydenergi, udgør Netflix i dag 15 procent af al internettrafik. I hjemlandet USA er Netflix oppe på 32,25 pct. af al indgående trafik på fastnet, mens YouTube udgør 17,11 pct.

Musik holder på kunderne

Morten Strunge, stifter af og direktør for det nu TDC-ejede lavprismobilselskab Onfone, ser musiktjenester som vigtige for at holde på kunderne.

»Musik er blevet et vigtigt parameter for at fastholde kunder på andre produkter. Men Spotify, Wimp m.fl. er en standardservice til fast pris, som reelt ikke differentierer sig ret meget. Spotify er bare et onlineselskab, der leverer musik. Derfor begynder der nu at komme løsninger til mindre segmenter. Nogle lytter til al musik, andre hører kun rock eller heavy metal. Vækstlommerne ligger netop dér og skal udnyttes. Der vil derfor være et par meget store spillere og en masse mindre spillere, der arbejder meget mere lokalt, og dem vil man se blomstre,« siger han.

Han er ikke forundret over, at Lovefilm, som Amazon købte for to og et halvt år siden, nu lukker i Danmark, Norge og Sverige 11. august.

»Amazon er en global virksomhed, som ikke tilpasser sig det enkelte marked. Man har forsøgt sig nu, og det er ikke blevet til noget. Amazon har tabt kampen, og den næste plads er så at være nummer tre eller fire, og spørgsmålet er, om det passer til virksomheden,« siger Morten Strunge.Nu har TDC lagt Onfone sammen med YouSee, så Onfone-kunder kan få TDC Play. Skal man have musik i sortimentet for at undgå, at folk ellers smutter?

»Musik er med til at gøre pakken endnu bedre, men vi skulle da gerne have så mange andre ting, som gør kunderne glade. Mange betaler i dag separat for Spotify. Hvis vi kan konvertere dem til vort produkt, får folk jo en kontant besparelse,« siger Onfone-direktøren.

Hos Subscrybe, der rådgiver virksomheder i forskellige brancher om digitale abonnementsmodeller, peger administrerende direktør Morten Suhr Hansen ligeledes på, at der for alvor er blevet skruet op for konkurrencen i flere brancher.

»Selve streamingfeltet er nok begyndt hos nye virksomheder med fokus på nicher, hvor de har haft succes med at tage store dele af markederne. Vi har eksempelvis set Netflix vokse med succes på film- og TV-serie-området og Spotify på musikområdet. Nu ser vi de store giganter rykke ind på områderne,« siger Morten Suhr Hansen.

iTunes Radio bliver Apples debut på streamingmarkedet. I maj åbnede Google musiktjenesten Google Play Music All Access og har også lanceret en særlig udgave af video­tjenesten YouTube med betalingsindhold. Amazon ventes trods lukningen af Lovefilm at komme med et bud på en løsning, der sælger e-bøger i abonnement.

Forvænte forbrugere

Når konkurrencen skærpes i feltet af aktører på området, bliver flere forhold afgørende for, hvem der løber med forbrugernes vilje til at betale for at lytte til musik, se film, TV eller læse bøger i en digital abonnementsmodel i stil med streaming.

Ifølge Claus Bülow Christensen, innovationschef hos internetudbyderen GlobalConnect og initiativtager til den nyligt afholdte konference »Copenhagen Future TV Conference«, er forbrugernes forventninger skyhøje. »Forbrugerne er blevet meget forvænte. De er vant til, at deres smartphones efterhånden kan det hele, og deres tålmodighed er meget lille, hvis de oplever besværligheder rent teknisk. Så skal der ikke mange sekunder til, før de falder fra,« siger han.

Når udbyderne skal sikre sig kunder i butikken, er det samtidig afgørende, at udbuddet på hylderne er tilpas tillokkende. Det kræver ifølge Claus Bülow Christensen en vis økonomi, da det typisk kræver omfattende kontraktforhold mellem udbyder af den pågældende tjeneste og producenterne af indholdet.

Her kan nogle udbydere trække på egenproduceret indhold som eksempelvis HBO, der er en del af Time Warner-koncernen og har flere produktioner på egne hylder. Netflix skal derimod indgå aftaler med producenterne for at få interessant nok indhold at tilbyde abonnenterne. Derudover har selskabet investeret i selv at få produceret indhold, eksklusivt for sine kunder. Et populært eksempel er den politiske dramaserie »House of Cards«, der er produceret på baggrund af de data, Netflix har i arkiverne om, hvad kunderne allermest foretrækker at se.

TDCs kabel-TV-selskab YouSee, der netop er begyndt en sammenlægning med selve TDC, meldte ved lanceringen af YouBio ud, at »vi vil have 50 procent af markedet, ligesom vi har på de øvrige markeder«.