Nyt system skal gøre leasing tryggere

Leasingselskabet ALD har sammen med Bilinfo udviklet et nyt system, der skal gøre afleveringsproceduren mere gennemskuelig – og kunden tryggere ved at lease et køretøj.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stuegang. Sådan kalder en del tidspunktet, hvor en leasingbil skal afleveres, og der er virkelig mange grufulde historier om firmaer, der får nogle kraftige ekstraregninger på grund af for mange kørte kilometer, skader og andre forhold.

Eftersmæk på 70.000 eller 100.000 kr. på en enkelt bil er ikke unormalt, når leasingselskabet har kigget »patienten« – det vil sige bilen – efter i sømmene.

Det er ikke altid rimeligt, men i den etablerede del af leasingbranchen har man nærmest lidt under de negative historier. For at forbedre leasingforholdene har leasingselskabet ALD sammen med Bilinfo derfor udviklet et nyt check in-system, der skal gøre denne stuegang mere gennemskuelig og gøre kunden mere tryg ved leasingforholdet.

»Det nye system skal gøre afleveringsproceduren mere effektiv. Fra de gamle uigennemsigtige, håndskrevne rapporter, der cirkulerer fysisk mellem de involverede parter, skal check in-proceduren nu både optimeres og digitaliseres, så både brugeren og Fleet Manageren bliver sat bedre ind i gennemgangen, forstår opgørelsen og dermed også bliver mere tryg ved leasingselskabet,« siger salgsdirektør i ALD Automotive, Henrik Jakobsen.

Han understreger, at han ingen interesse har i at stille sine kunder dårligt, når de afleverer bilen efter leasingperioden.

»Det er blandt andet grunden til, at vi i en årrække har samarbejdet med FDM, som i hvert enkelt tilfælde vurderer de eventuelle skader på bilen. Når kunden afleverer sin bil hos os, håber vi selvfølgelig, at han har lyst til at fortsætte samarbejdet. Derfor vil vi altid søge det gode og langvarige forhold til kunden, så han er tilfreds og igen tegner en ny kontrakt sammen med os,« siger Henrik Jakobsen.

Virksomhedens gentegningsprocent ligger i øjeblikket på 85 procent, og reparationsomkostningerne for kunden ligger i gennemsnit på 4.000 kr.

Elektronisk tjekDet nye check in-system foregår ved hjælp af en PDA (Personal Digital Assistent) med indbygget kamera, hvor en synsmand fra FDM i samarbejde med brugeren gennemgår bilen for slid og skader. Efter check in med PDA’en overføres rapporten til computeren, bliver udskrevet og underskrevet af brugeren. Derefter bliver rapporten sendt elektronisk til flådechefen, som så kan se opgørelsen over bilen.

»Denne løsning er den eneste af sin slags på leasingmarkedet. Vi mener, at PDA-løsningen sikrer kunden den mest reelle og veldokumenterede gennemgang af bilen. At ALD Automotive som de eneste i branchen yderligere vælger at bruge den uafhængige interesse- og forbrugerorganisation FDM til at tjekke bilerne, er en stærk kombination, som sikrer kunden den bedst mulige objektivitet,« siger Lars Olsson, salgsdirektør i softwarehuset Bilinfo.

Det nye system vil være operativt i FDM Taastrup fra indeværende måned og lidt senere i FDM Fredericia.