Nye krav til små rederier i pirat-farvande

Små rederier skal leve op til nye standarder, hvis de vil sejle i piratfyldte farvande

Foto: SYGMA / PASQUIER
I kølvandet på kapringer af fragtskibe fra mindre danske rederier og kidnapning af søfolk bliver rederierne nu stillet over for skærpede krav.

Danmarks Rederiforening er på vej med en ny industristandard, som rederierne skal leve op til, hvis de vil gøre forretninger og sejle i piratfyldte farvande. Og det bakkes kraftigt op af Søfartens Ledere, der organiserer kaptajner og navigatører.

- Det er præcis det, vi har efterlyst og også påpeget over for Søfartsstyrelsen, siger direktør i Søfartens Ledere, Fritz Ganzhorn.

Han nævner dog nogle helt konkrete krav, som han mener rederiforeningens standard skal indeholde.

- Det er meget vigtigt, at rederierne kan dokumentere, at alle aspekter af deres forsikringer er i orden i forhold til besætningen.

- Og vi mener, at besætningerne om bord skal være fuldt ud informeret om, hvilket kriseberedskab rederiet stiller op med, hvis uheldet skulle være ude, siger Fritz Ganzhorn.

Forsikringer mod kapring og kidnapning er et følsomt område for rederierne. Oftest kædes forsikringsvilkårene sammen med, at hvis rederier fortæller, at de har en forsikring mod kidnapning og kapring, så bortfalder den.

- I forvejen er der en lang række tavshedsklausuler for kaptajner og styrmænd. Jeg kan ikke se, at også de forsikringsmæssige oplysninger kan komme ind under disse klausuler, siger Fritz Ganzhorn.

Underdirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at standarden vil fungere som en hjælp til de små rederier.

- Ud fra den kan de afgøre, om farvandene ved og omkring Somalia er et område, de bør sejle i eller holde sig fra, siger Jan Fritz Hansen.

Seks søfolk fra fragtskibet Leopard - heraf to danskere - er nu på niende måned gidsler hos somaliske pirater. Dermed har de for længst sat en kedelig dansk tidsrekord som gidsler.

/ritzau/