Nye flytyper ændrer branchen

Fremtidens luftfart kan blive væsentligt mere fragmenteret end i dag, når nye flytyper kan springe de store trafikknudepunkter over og flyve langdistance direkte mellem mindre lufthavne.

Foto: Simon Læssøe. Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos, fotograferet i Københavns Lufthavn.
Læs mere
Fold sammen

Når de første passagerer til oktober træder ind i SAS-flyet på den nye aftenafgang til New York, vil det være til et uvant syn. Flytypen er nemlig en lille to-motores Boeing 737-model, som man kender fra korte ruter i Europa, udstyret med ekstra brændstoftanke. Det samme vil gælde nordjyske passagerer, når Norwegian i 2017 åbner ruter til USA fra Aalborg Lufthavn.

Flytyper som Airbus’ A320neo og Boeings 737-Max kan begge rumme omkring 200 passagerer og flyve cirka 7.000 km. Det gør det muligt at flyve direkte mellem mindre lufthavne, der ikke har passagergrundlag til at fylde de større fly.

»Den store vækst i markedet er fritidsrejsende til de store turistdestinationer, men det betyder ikke, at der ikke er potentiale i de mindre byer. Folk vil flyve billigt og direkte, og det kan vi gøre med de nye flytyper. For ti år siden havde det været umuligt, men det er det ikke længere,« siger Norwegians topchef, Bjørn Kjos.

Ny udfordring for de gamle kæmper

Små flytyper, der kan flyve direkte på tværs af Atlanten, kommer i fremtiden til at ændre branchen og accellerere den udvikling, der er sket på kort- og mellemdistancer de seneste 10-15 år, i retning af langdistanceruterne, mener Sydbanks senioranalytiker, Jacob Pedersen.

»De nye flytyper gør arbejdsbetingelserne lettere for flyselskaberne, der ikke længere behøver tænke ruteudvikling ud fra de store trafikknudepunkter. Den udvikling, vi har set med lavprisselskaber på korte ruter, vil også ske på langdistanceruterne, og det vil presse de etablerede netværksselskaber,« siger han.

De nye flytyper giver nye muligheder og betyder, at selv små selskaber kan slå sig op med ruter til fjerne destinationer. Det kan betyde, at en større del af væksten i luftfartsbranchen rykker fra de store knudepunkter som Frankfurt til mindre lufthavne.

»Over de seneste 15 år er det A til B-flyningerne, der har haft større vækst end flyvninger via knudepunkter. Det vil fortsætte fremadrettet. Det vil rykke en del af væksten til de mindre lufthavne, men omvendt også give mulighed for nye ruter til de store,« siger Jacob Pedersen.