Nye Norwegian-fly åbner for USA-ruter fra Aalborg

En ny variant af det velkendte Boeing 737-fly giver Norwegian mulighed for at åbne langdistanceruter fra mindre lufthavne. Første skridt bliver en rute til New York fra Aalborg Lufthavn, der jubler over sin første langdistancerute.

Foto: Simon Læssøe. Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos.
Læs mere
Fold sammen

I 2012 havde Norwegians topchef Bjørn Kjos det helt store checkhæfte fremme, da han bestilte 220 fly til en værdi af 127 milliarder norske kroner i den største flyordre nogensinde i Europa. I 2017 bliver de fem første af i alt 100 Boeing 737-Max leveret, og det giver en ny brik i Norwegians puslespil af ruter.

»Max-flyene er mindre end Dreamlineren, men kan stadig flyve tværs over Atlanten. Det giver mulighedhed for at flyve direkte mellem mindre lufthavne som Aalborg og Bergen til den amerikanske østkyst. Det er byer, hvor vi aldrig ville kunne fylde en widebody (stor flytype som f.eks. Dreamliner, red.) men sagtens kan fylde en narrowbody som Maxen og stadig flyve direkte,« siger adm. direktør i Norwegian Bjørn Kjos.

Den nye flytype er en moderne version af Boeings klassiske 737er, der første gang kom på vingerne for 50 år siden. Boeing 737-Max bliver lanceret i 2017 med Norwegian som første kunde i Europa, og med nye motorer har den en rækkevidde på knap 7.000 kilometer.

»Vi skal jo flyve billigt, og skal man flyve over Atlanterhavet, så skal prisen gerne holdes under godt 150 dollar per vej. Vi kommer til at flyve til de lidt mindre lufthavne i USA, men for fritidsrejsende er det ikke så afgørende, om man kommer til at lande 45 minutter nord for Manhattan,« siger Bjørn Kjos.

Jubel i Aalborg

Udsigten til en direkte rute til New York er noget, der i den grad får smilet frem i det nordjyske. Lufthavnsdirektør Søren Svendsen fortæller at man længe har talt med Norwegian om muligheden.

»Det er svært at overvurdere, hvad det betyder for os som lufthavn og for regionens erhvervsliv og ferietrafik. Vi har charterrejser til fjerne destinationer, men det her bliver den første faste langdistancerute for os og den første rute fra Jylland til USA,« siger Søren Svendsen, lufthavnsdirektør i Aalborg Lufthavn.

Den nordjyske lufthavn har haft en heftig vækst i udenrigstrafikken, som voksede 24 procent sidste år. Lufthavnsdirektøren håber derfor, at en USA-rute kan være med til at trække endnu flere ruter til Aalborg.

»Trafik avler trafik. Da KLM åbnede ruten til Amsterdam, troede vi, at der var grundlag for 30.000 passagerer om året på ruten. Sidste år var der 154.000, og det vokser i år. Og siden da har Turkish Airlines åbnet til Istanbul og Lufthansa til Frankfurt, så nye ruter er med til at sætte os på landkortet,« siger han.

Indien, Pakistan og Kina

Mens nordjyderne kan se mod vest og USA, kan københavnerne se i den modsatte retning efter nye ruter. Med den nye Boeing-model planlægger Norwegian nemlig at se mod østen for nye ruter.

»København har en attraktiv placering i forhold til at nå til Pakistan og Indien, mens Stockholm ligger godt i forhold til de vestlige kinesiske byer. Det er nok ikke grundlag for en daglig rute mellem Delhi og København, så det vil nok blive noget med fire afgange til London og tre til København,« siger Bjørn Kjos.

Da Norwegian fik de første Dreamliner-fly leveret, førte det til massive problemer og store tab til følge, men det forventer topchefen dog ikke denne gang.

»Vi havde en del problemer med Dreamlinerne, men vi forventer ingen problemer denne gang. Max-flyene er i virkeligheden bare en 737 med bedre motorer, så det er kendt teknologi. Der vil ikke være i nærheden af samme problemer.«