Norwegian køber flere Dreamlinere

Det norske flyselskab har haft checkhæftet fremme og sikret sig yderligere to af Boeings store Dreamliner-fly.

Norwegians Dreamliner-fly kan flyve længere og med mindre brændstofforbrug end mange andre flytyper og er hjørnestenen i ekspansionen på langdistanceruter.
Læs mere
Fold sammen

Norwegians ekspansionsplaner fortsætter på fuld tryk, og derfor sikrer flyselskabet sig nu yderligere to Boeing 787-9 Dreamlinere, der kan flyve på langdistanceruterne.

De nye fly bliver leveret i 2017, hvilket betyder at Norweigans Dreamliner-flåde inklusive de fly, der allerede er bestilt, vil være på 19 fly i 2018. Norwegian har i dag otte af typen 787-8 og nu 11 af typen 787-9, der er noget større og kan flyve længere og med mindre brændstofforbrug per passager, på vej.

»For at gøre langdistanceoperationen endnu mere konkurrencedygtig er vi afhængige af flere nye, omkostningseffektive fly. Langdistanceruterne er meget populære hos vores rejsende, og jeg er rigtig tilfreds med, at vi nu har sikret os flere fly i flåden,« skriver administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemeddelelse.

»Det muliggør lancering af endnu flere spændende ruter og destinationer over hele verden. Dreamlineren er et fantastisk fly med høj passagerkomfort, lang rækkevidde, lavt brændstofforbrug og mindre udslip.«

En standardversion af Boeings 787-9 Dreamliner har 280 sæder fordelt på tre klasser, men hos Norwegian har man ingen første- eller businessklasse, og kan derfor klemme flere folk ind i maskinen. Norwegians version har således i alt 344 sæder, hvoraf 35 er i Premium-kabinen og 309 på de billige rækker.

Norwegians topchef Bjørn Kjos tog fusen på hele branchen, da lavprisselskabet i 2012 bestilte 222 nye fly med option på 150 mere. Det var den største ordre i Europa nogensinde med en værdi af 127 milliarder norske kroner.

Norweigan havde forhandlet med både Boeing og Airbus, som begge havde nye flytyper på markedet og gerne ville have en stor ordre, der kunne give overskrifter og bruges til at markedsføre de nye fly. Men i stedet for at vælge den ene frem for den anden, valgte Bjørn Kjos at slå til og købe alt hvad han kunne begge steder - angiveligt med rabatter på op mod 50 procent.

 

Norwegian har haft massive problemer med Dreamliner-flyene, der meldte om fejl og måtte holdes på jorden. Det kostede dyrt i tabte indtægter og udgifter til indlejede erstatningsfly, mens passagererne har været sure over ikke at få den »Dreamliner-oplevelse« Norwegian havde reklameret med.

Efter begyndervanskelighederne har der dog i de seneste år ikke været nævneværdige problemer med Norwegians Dreamliner-fly.