Ny mobilrekord i Roskilde

Mobiltelefonerne har glødet ved weekendens festival. Navnlig datatrafikken er blevet populær og steg med 411 procent.

Mobiltelefonerne glødede på Roskilde Festival i weekenden, og der blev sat nye rekorder. Foto: Torben Christensen, Scanpix
Læs mere
Fold sammen
Gæsterne på weekendens Roskilde Festival er både hæse og har ømme tommelfingre. Der blev nemlig sat nye mobilrekorder ved årets største musikfestival i Danmark.

Danmarks næststørste teleselskab, Telenor (tidligere Sonofon), kunne mandag morgen gøre status på en yderst aktiv weekend på mobilnettet. Fra søndag til søndag blev der talt i 2.162.138 minutter mod normalt i 382.662 minutter. Ud over at være betragteligt over normalen er det en stigning på 14,1 procent i forhold til sidste års festival.

Markant stigning i Internet-brug

Antallet af SMS-tekstbeskeder steg med hele 36,7 procent, nemlig til 4.033.260 styk. På en normal uge i området ryger der »kun« 253.537 beskeder af sted.

Den helt markante stigning er dog sket på datatrafikken, altså at gå på nettet fra mobiltelefonen. Her voksede trafikken med 411,8 procent i forhold til sidste års festival. Festivaldeltagerne forbrugte 199.815 megabyte data, mens de lyttede, snakkede og festede.

»Årets gæster har været rigtigt flittige på mobiltelefonen. Trafikken pr. festivalgæst er steget markant i forhold til sidste år, og over hele linien er det samlede forbrug steget. Mange er ved at tage de nye muligheder på mobilen til sig. Derfor er mobiltelefonen i dag et uundværligt redskab for deltagerne, ikke blot for at ringe hjem til venner og familie, lave aftaler om mødesteder ved koncerter eller forevige oplevelserne gennem fotos og levende billeder. Mobilen bruges også til at se nyheder, læse e-post, se TV og gå på Messenger eller Facebook,« siger markedsdirektør i Telenor, Peter Berg.

Telias mast bukkede under i varmen

Telenor oplevede ingen nedbrud på de ekstra antenner, som var rullet til Roskilde for at undgå et mobilkaos. Derimod blev Telia ramt, da varmen fik ekstramasten til at bukke under. Det er noget, som teleselskaberne oplever med mellemrum, når temperaturerne stiger.