Ny elbil til lavpris

Japansk bilgigant har løftet sløret for en lavpris-elbil, som skal være til at betale for menigmand.

Nissan Leaf blev præsenteret i går af Nissans præsident Carlos Ghosn, som også står i spidsen for Renault. Den er på det japanske, amerikanske og flere europæiske markeder allerede næste år til en pris for en mellemklassebil. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nissan
Sent mandag aften dansk tid løftede bilproducenten sløret for fremtidens bil: Nissan ”Leaf”.

Det er navnet på verdens første elektriske bil, som ifølge Nissan er udviklet så menigmand kan betale – i et prisniveau som en veludstyret C-klasse bil (300.000 kroner) - og som opfylder flertallet af bilisters behov. Bilen vil blive sat til salg i slutningen af næste år i Japan, USA og Europa.

Nissan forventer også, at der beskatningsmæssigt – som herhjemme – flere steder vil være fordele ved bilen.

Leaf er en mellemklassebil med fem døre, som kan køre med en fart af 140 km/t og med en rækkevidde på 160 km. Batterierne kan lyn-oplades på en halv time for 80 procent af kapaciteten og på otte timer for en fuld opladning hjemme i stikontakten. Instrumenter vil også vise, hvor den nærmeste ladestation er.

Basis er litium-ion batterier, som skal produceres rundt om på kloden – i Europa i Portugal og i England (sidstnævnte ved Nissans Sunderland bilfabrik ved Newcastle.

- Nissan Leaf er en fantastisk præstation, som vores medarbejdere kan være stolte af. Vi har arbejdet utrætteligt for at gøre denne dag en realitet – lanceringen af en ægte verdensbil med absolut ingen forurening og ikke kun reduceret forurening.. Det er det første skridt i hvad is sikker på at blive en spændende rejse for folk på hele kloden, for Nissan og for industrien, sagde Nissans præsident og øverste chef, Carlos Ghosn.

Bilen har ingen udstødning – og vil formentlig ikke forurene, hvis den lades op af vindkraft. Den samler også energi op ved opbremsning. I det hele taget vil den opfylde 70 procent af bilejeres behov. Af tekniske specialiteter kan nævnes stop/start (motoren stopper når bilen stopper) og trinløst CVT gear.

Bilens elektriske motor sikrer et drejningsmoment på 280 Nm – hvilket vil sige accelerationstider som hurtigere mellemklasse benzinbiler. Ydelsen er 90 kW.

IT-detaljer, som vi ikke har set før, indgår i denne bils karaktersitik – bl.a. kan man, selv om bilen er slukket helt, med sin mobiltelefon hjemmefra tænke af klimaanlægget. Bilen har diodelys, lygter som bruger 50 procent strøm.

Nissan er en del af Nissan-Renault samarbejdet, og har allerede indgået samarbejde med forskellige lande og stater om elbils projekter, bl.a. i Danmark sammen med DONG og ”Better Place”.