Nye el-biler i Danmark i 2011

I næste uge præsenterer en af verdens største bil-koncerner de første elektriske udgaver af kendte bilmærker.

Foto: PR-foto.
Læs mere
Fold sammen
Be Bop ZE hedder den elektriske udgave af Kangoo mini-MPV, som officielt kører sine første kilometer i næste uge i Paris, hvor sløret også løftes for modelstrategien for elbilerne hos Renault-Nissan koncernen.

- I Renault regi lægges der op til, at Kangoo bliver modellen, der skal være koncernens bud på el-varebilen, men Megane skal være et bud på el-personbilen. Desuden vil Renault formentlig i forbindelse med den tyske IAA biludstilling (red: midt i september) præsentere en helt ny bil, der er dedikeret til at køre elektrisk, siger pressechef Søren Hyltoft, Renault Danmark, til ErhvervsBladet.dk.

Om et år – eller omkring det tidspunkt, hvor den store franske pendant til IAA, Mondial de L’automobiles” i Paris løber af stabelen - vil virksomheder, institutioner og almindelige forbrugere i Paris-området for første gang få mulighed for at teste elbiler i stor skala. Så ruller 100 el-biler rundt i byernes by.

Det sker efter en aftale mellem Renault-Nissan og det franske energiselskab EDF, der gør det muligt gennem et helt år at teste fremtidens elektriske biler fra den fransk-japanske koncern.

- Der vil både være tale om personbiler (Megane) og varevogne (Kangoo), og det bliver muligt at teste bilerne og benytte ladestationer i det offentlige rum. Bilerne vil være identiske med de serieproducerede versioner, der allerede fra 2011 vil kunne købes i Danmark, siger Søren Hyltoft.

ErhvervsBladet.dk prøvede prototypen af Megane i eludgave i forbindelse med præsentationen af den danske elbil-fremtid – i form af i første omgang samarbejdet mellem Renault-Nissan, Better Place samt energiselskabet DONG, der skal supplere med den altafgørende infrastruktur.

Helt lydløs, ganske hurtig i afsættet og med en tilfredsstillende topfart virkede Renaults elbil som en god teknisk løsning for fremtiden. Med kommende generationer batterier – p.t. litium-ion som bedste løsning – vil rækkevidden snart komme højt op, formentlig flere hundrede kilometer.

I forvejen er elbilen med sit drejningsmoment meget hurtig i acceleration og derfor velegnet til bykørsel – og med batteri-skiftestationer rundt om i landet – også gode til kørsel mellem landsdelene.