Norwegian i søgelyset hos Skat

Ligesom Ryanair bruger også Norwegian i stigende omfang piloter fra blandt andet spanske, irske og estiske vikarbureauer for at slippe for at betale skat og social sikring i Skandinavien. SAS frygter at være oppe imod ulige konkurrencevilkår på trods af nye aftaler.

Norwegian er under mistanke for at konkurrere på ulige vilkår, fordi personalet angiveligt i et vist omfang ansættes via vikarbureauer i lavskattelande og uden pension, social sikring og løn under sygdom. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fixion/AIRBUS HANDOUT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke kun Ryanair, der er i søgelyset for skattesnyd med ansættelsesmetoderne i flere europæiske lande. Også SAS’ største konkurrent Norwegian har ifølge Berlingskes kilder fået det norske Skatteverket på banen, fordi selskabet benytter sig af ansættelseskonstruktioner med udenlandske vikarbureauer. Norwegian benytter sig blandt andet af estiske Arpi og irske Parc Aviation, der ifølge flere kilder i Norge og Danmark også er registret på Isle of Man. Her afholdes piloternes løn og skat, mens Norwegian undgår at betale blandt andet pension, social sikring og løn under sygdom, selv om piloterne også flyver i Skandinavien og i praksis indgår i et reelt lønmodtagerforhold med selskabet.

»Vi ved, at Norwegian og de udenlandske bureauer fralægger sig ethvert ansvar for skat i kontrakterne med piloterne. Det svarer på mange måder til Ryanairs metoder, som også udnytter, at piloterne ikke tør sige fra på grund af arbejdsløsheden i Europa,« siger næstformand i Norsk Flygerforbund, Christian Langvatn, der har eksempler på piloter med base hos bureauer i Las Palmas og Malaga, men som flyver i Skandinavien i norskregistrede fly.

I foråret lovede Norwegian at holde de kontraktansatte helt ude af Skandinavien og at skille sig af med bureauerne. Men i september stævnede den norske pilotforening Norwegian for at have brudt aftalen, og sagen verserer nu ved den norske tingret.

Både SAS og Dansk Luftfart opfordrer Skat til omgående at undersøge sagen.

»Vi har indgået de nye aftaler med fagforeningerne, så de er konkurrencedygtige i Skandinavien og passer til vores levevilkår. Men vi kan ikke hamle op med konkurrenter, der ikke betaler social sikring og skat. Personaleudgifterne udgør jo en stor del af omkostningerne i branchen,« siger koncerndirektør i SAS, Flemming Jensen.

Norwegian skriver i en mail til Berlingske, at kun fem procent af piloterne er kontraktansatte, og at det kun er naturligt, at de betaler skat i det land, hvor bureauet er registreret. De afviser den norske pilotforenings anklager og henviser til et samarbejde med norske skattemyndigheder. Skat be-kræfter dog, at man undersøger forholdene blandt lavprisselskaberne sammen med norske og svenske myndigheder.