Norsk passagerafgift kan koste SAS halv mia. kroner

Det norske Stortinget besluttede i fredags at indføre afgiften, der lyder på 80 kr. per passager. Afgiften træder i kraft om to uger.

Foto: Henning Bagger. En ny norsk afgift på flyrejsende, der letter fra en norsk lufthavn, kan komme til at koste SAS op mod en halv mia. danske kr.
Læs mere
Fold sammen

En ny norsk afgift på flyrejsende, der letter fra en norsk lufthavn, kan komme til at koste SAS op mod en halv mia. danske kr.

Det skriver branchemediet Check-In.

Det norske Stortinget besluttede i fredags at indføre afgiften, der lyder på 80 kr. per passager. Afgiften træder i kraft om to uger.

- Vi har regnet på det, og det vil resultere i en ekstra udgift for virksomheden på mellem 600 og 700 mio. norske kr. om året, siger SAS' norske pressechef, Knut Morten Johansen, ifølge branchemediet til det svenske nyhedsbureau Direkt.

De 600-700 mio. norske kr. svarer til mellem 480 og 560 mio. danske kr.

Den nye passagerudgift har været udskældt, forud for at Stortinget stemte for den - og den norske luftfartsindustris brancheorganisation, NHO Luftfart, har klaget over indførelsen af afgiften til den europæiske tilsynsmyndighed ESA.

Det er ikke den eneste afgift, som belaster SAS, når luftfartsselskabet letter fra en norsk lufthavn. Den norske pressechef påpeger, at man allerede betaler 500 mio. norske kr. i en særlig norsk kuldioxidafgift, der blev indført for få år siden.

- Nu kommer en anden afgift. Ovenikøbet et gebyr, der er unikt for Norge. Det vil med stor sandsynlighed medføre en reduktion i antallet af frekvenser og formentlig også ruter i Norge, siger Knut Morten Johansen.