Norden og Mærsk vil sende milliardregning videre til kunderne

De nye regler fra 2020 om et markant lavere svovlindhold i skibsbrændstof bliver en dyr omgang for danske rederigiganter som Norden og Mærsk, som imidlertid vil sende regningen ned i fødekæden.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Topchef i tørlastrederiet Norden Jan Rindbo estimerer ifølge avisen, at de nye regler kan øge prisen for brændstof med 200-300 dollar per ton, hvilket kan medføre tæt på en fordobling af udgifterne.

Og Mærsk vurderer, at omkostningerne til skibsbrændstof fremover kan overstige 2 mia. kr.

Det er FN's Internationale Maritime Organisation (IMO), der med virkning fra 2020 har strammet reglerne og betyder, at den øvre grænse for svovl i brændstof sænkes fra 3,5 pct. til blot 0,5 pct.

Selskab Kurs Ændr. %

For at leve op til kravene står rederierne over for to valg: Enten at installere de såkaldte scrubbere - røgrensere - på deres skibe eller at anvende dyrere brændstof.

Ifølge Mærsk er det ikke ekstraudgifter, selskabet kan påtage sig alene, og samme besked kommer fra Norden, som tidligere har haft succes med at sende en del af regningen videre til kunderne, når prisen på bunkerolie er skudt i vejret.

»Vi kigger på marginerne, og det store spørgsmål er, i hvor høj grad vi er i stand til at skubbe omkostningerne videre til kunderne. Det er typisk noget, der bliver reguleret over fragtraten,« siger topchef Jan Rindbo til Børsen.