Netto bliver brugt som skræmmebillede i britisk discountkrig

I England går der rygter om, at supermarkedskoncernen Tesco vil lancere en discountkæde, der skal konkurrere med Aldi og Lidl, som fortsat truer de fire store supermarkedskæder i landet. Analytikere advarer om, at det kan blive så »katastrofalt«, som da Netto forsøgte at sætte sig på markedet.

I England går der rygter om, at supermarkedskoncernen Tesco vil lancere en discountkæde, der skal konkurrere med Aldi og Lidl, som fortsat truer de fire store supermarkedskæder i landet. Analytikere advarer om, at det kan blive så »katastrofalt«, som da Netto forsøgte at sætte sig på markedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

De fire store supermarkedskæder i England – Tesco, Asda, Morrisons og Sainsbury's – mister fortsat kunder til discountkæderne Aldi og Lidl. Den trussel har angiveligt fået Tesco, der er den største og sidder på 28 procent af dagligvaremarkedet, til at pønse på en discountkæde, der skal kunne konkurrere med de to tyske udfordrere.

Men det kan være svært at konkurrere med de tyske discountkæder. Det har danske Netto måttet sande ad flere omgange.

»Det rygtedes, at Tesco planlagde noget lignende for to-tre år siden, og selv om Tesco utvivlsomt har købekraften og ekspertisen til at få det til at lykkes, har den seneste historie vist, at den slags træk har tendens til at fejle i Storbritannien. Discountforretninger arbejder på en fundamentalt anderledes måde, og det kan være svært at ændre butiksledelsens filosofi,« siger Bryan Roberts, indsigtsdirektør hos TCC, der arbejder med detailbranchen og markedsføringen af samme, til The Guardian.

Supermarkedskæden Sainsbury's forsøgte i 2014 at tage kampen op med discountkæderne Aldi og Lidl ved at genoplive Netto, som frem til 2011 havde 193 butikker.

I 2014 lanceredes der i første omgang 15 Netto-forretninger. Sainsbury's og Dansk Supermarked investerede tilsammen 240 millioner kroner i projektet. Men i 2016 gik aftalen i stykker, og alle de 15 forretninger skrottet. De blev solgt til britiske Home Bargains, der ejes af Nordvestenglands rigeste mand, Tom Morris.

(Se en tidslinje over Nettos fremfærd i bunden af artiklen)

Og netop Netto bliver brugt som sammenligning til den »katastrofe«, der potentielt kan vente Tescos discountkæde, hvis den ser dagens lys.

»Den åbenlyse sammenligning er fiaskoen, da Sainsbury's for nylig samarbejdede med Netto, fordi det centrale spørgsmål er, hvordan man skalerer en sådan forretning op hurtigt, opnår en kritisk masse i markedsføringen og fysisk tilstedeværelse,« siger detailekspert Nick Bubb til The Telegraph.

Priserne i Tescos discountforretninger skal kunne matche Aldi og Lidls, og udvalget skal være omkring 3.000 produkter i modsætning til de 25.000 produkter, der er tilgængelige i Tescos Extra-forretning, lyder det.

»For at det skal være meningsfuldt for Tesco, skal det være stort. At have få discountbutikker med et lille udvalg kommer ikke til at gøre stor forskel for forretningen,« siger Clive Black fra investeringsgruppen Shore Capital til The Telegraph.