Netto i storstilet britisk comeback

Dansk Supermarkeds administrerende direktør, Per Bank, satser benhårdt på vækst gennem Netto. Han vil tage en bid af det voksende britiske discountmarked, som Aldi og Lidl indtil videre sidder alene på.

Dansk Supermarkeds administrerende direktør Per Bank, foran den nye butik i Leeds. »De lokationer, man valgte dengang, var steder, hvor folk havde færrest penge. Den strategi ændrer vi nu. Nu lægger vi os helt anderledes, og vi vil have fat i alle kundesegmenter« siger han. Fold sammen
Læs mere

Den britiske presse har vendt opmærksomheden mod den danske discountkæde Netto. Torsdag morgen slår Netto dørene op til den første butik i Storbritannien, efter at Dansk Supermarked trak Netto væk fra det britiske marked med salget af 193 butikker til britiske Wal-Mart i en handel på 800 millioner pund. Og der er sket en hel del på det britiske discountmarked på de fire år, hvor Netto har været fraværende.

»Netto er uden tvivl vores mulighed. Vores andre formater har slet ikke den klasse, som Netto har, og timingen er rigtig god i forhold til at gå ind i England,« siger Per Bank, som er i Leeds for at være med til åbningen af den første nye Netto-butik i Storbritannien.

Discount er blevet acceptabelt

Med de tyske discountkæder Aldi og Lidl har briterne taget discount til sig. I modsætning til tidligere er det i dag acceptabelt for middelklassen at købe sine dagligvarer i discountkæder, og derfor er det et andet marked, Netto nu gør sin entre på, end det de sagde farvel til for fire år siden. I dag udgør discount omkring syv procent af dagligvaremarkedet – til sammenligning udgør discount 40 procent i Danmark – og flere vurderer, at vækstpotentialet er stort.

Bare inden for de næste fem år vurderer Nick Gladding, senioranalytiker inden for discountbranchen hos analyseinstituttet IGD, at discount vil vokse til over ti procent. Flere er mere optimistiske og forventer mere discount: »Det engelske marked er så stort, og der er et kæmpe potentiale,« siger Per Bank.

Spørgsmålet er så bare, om Netto kan hamle op med de tyske discountkæder, som briterne har taget til sig. Spørger man Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia, som følger dagligvarebranchen tæt, tegner de første takter godt for Netto i Storbritannien. Han var med, da Netto viste kædens første butik frem for pressen i går, og han var optimistisk på Nettos vegne.

»Som jeg ser det, er Nettos butikskoncept på niveau med de Lidl-butikker, jeg har set rundt omkring i verden. Det virkede endda som en Lidl-standard med mere energi,« siger Henning Bahr.

Han vurderer, at Netto nyder endda meget godt af det joint venture-samarbejde, som er indgået mellem Dansk Supermarked og den britiske supermarkedskæde Sainsbury’s.

»Jeg er meget imponeret over det, der er lagt i projektet fra Sainsbury’s side. Det beroliger mig, at det er så kompetente folk. Hvis de kan åbne flere fine butikker som denne med god beliggenhed, så tror jeg på, de kan få succes,« siger Henning Bahr.

Sainsbury’s ligger i den dyre ende af dagligvaresegmentet og er den tredjestørste spiller på det britiske dagligvaremarked med ca. 16 procent af markedet. Det var Per Banks idé at skrive en mail til Sainsbury’s daværenede administrerende direktør, som viste sig at gå med samme tanker om et samarbejde.

»Jeg havde en god fornemmelse for Sainsburys uden at kende dem rigtig godt. De dækker den del af markedet, som er længst væk fra discount, og har en interesse i at komme ind på discountmarkedet,« forklarer Per Bank.

Value for money

Det kommer de nu med Netto, og samtidig får Netto med Sainsbury’s adgang til kompetencer og indgående viden om det britiske marked. Blandt andet betyder det, at Netto-butikkerne får en bedre placering, end sidst kæden var på markedet.

»De placeringer, man valgte dengang, var steder, hvor folk havde færrest penge. Den strategi ændrer vi nu. Nu lægger vi os helt anderledes, og vi vil have fat i alle kundesegmenter. Discount er ikke udelukkende for folk, der ikke har råd, det er for alle, der vil have value for money. Det er den trend, som også viser sig i England,« siger Per Bank, som har stået i spidsen for Dansk Supermarked siden 2012.

Målet er at fordoble omsætningen i Netto International, og det mener Per Bank kan lade sig gøre med satsningen på det britiske marked, samtidig med at Per Bank stadig forventer vækst i Tyskland, Polen og Sverige, hvor Netto også er tilstede.

»For nu gælder det om at få forretningen til at fungere endnu bedre og vokse i de lande vi allerede er i, men på sigt mener jeg, det er det rigtige at gå ind i joint venture og udvide Netto – også på andre markeder – den vej,« siger Per Bank. Tesco er den største spiller på det britiske dagligvaremarked med en markedsandel på 28 procent, mens Asda og Sainsbury’s ligger på omkring 16-17 procent hver.

Både Aldi og Lidl ligger begge med en markedsandel under fem procent. I kroner og øre er dagligvaremarkedet i Storbritannien er på cirka 175 milliarder pund og vokser.

I 2019 forventer analyseinstituttet IGD, at tallet vil være 203 milliarder pund. Dansk Supermarked omsatte i 2013 for 57 milliarder kroner.

I Leeds bor der omkring 750.000 indbyggere.