Næsten ingen klager over mobilfusk

Danmark indførte sidste år regler om, at teleselskaberne tydeligt skal skilte med realistiske hastigheder på det mobile bredbånd. Det har stort set udryddet klagesagerne.

Hvis topfarten kun er i solskin og medvind, skal det stå klart for kunderne, når de køber mobilt bredbånd. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Tydelig skiltning med, hvad kunderne faktisk kan forvente af deres mobile bredbåndsforbindelse, har stort set udryddet klagesager mod teleselskaberne.

»Danmark vandt landskampen mod Sverige med 1-0 - efter tredje halvleg,« siger Ib M. Tolstrup, direktør for Telekommunikationsindustrien i Danmark, brancheforeningen for de danske televirksomheder.

Truet med bøder

I Sverige har Telia, Tele 2 og »3« fået læst og påskrevet af den svenske forbrugerombudsmand, der truer med bøder, hvis ikke de hurtigst muligt gør det klart, hvilke hastigheder kunderne realistisk kan få - i stedet for at skilte med den teoretiske topfart, når man kobler en avanceret mobiltelefon eller en bærbar PC med mobilmodem på mobilnettet.

»Allerede for et år siden, 1. maj 2008, indgik Telekommunikationsindustrien og den danske forbrugerombudsmand en aftale om god skik for markedsføring, hvor det specificeres, hvad svenskerne nu slås med. Og, ja, der var visse indkøringsvanskeligheder, fordi annoncer på busser og i aviser var bestilt. Men i al væsentligt overholdes aftalen, og der står nu tydeligt 'Op til...', når hastigheden angives,« siger Ib M. Tolstrup.

Realistiske forventninger

Han understreger, at telebranchen selv er glad for aftalen.

»Kunderne får et realistisk billede, så de kan tage stilling på et ordentligt grundlag. Alle er jo interesseret i, at kunderne har en realistisk forventning til det produkt, de køber. Derved får man forbrugerne med sig,« siger branchedirektøren.

Han mener også, at det vil være godt at fortælle med ikke-tekniske udtryk, hvad man kan bruge forbindelserne til - om man kan se TV, måske højdefinitions-TV (HD-TV) o.s.v.

Læs mere:
Retningslinier om god markedsføringsskik på teleområdet