På med dutten, Danmark

Tusindvis af danskere render rundt med en løs dims for at kunne koble sig på det mobile bredbåndsnet.

Foto: Colourbox
Danmarks mest solgte mobiltelefon har hverken skærm eller taster. Den skal heller ikke lades op. Der står hverken Nokia eller Sony Ericsson på den. Og man kan ikke tale i den.

Danmarks mest solgte mobiltelefon er nemlig en dongle, en flad modemdims, der sættes i USB-stikket på en bærbar computer, og som skaffer dataforbindelse via mobilnettet, så man kan gå på Internet, læse og sende beskeder, koble sig på firmaets IT-system og meget mere. Såkaldt mobilt bredbånd.

Danskerne har tilsyneladende ikke opdaget, at de for et mindre ekstra beløb kan få 3G-modem indbygget i deres bærbare computere – i alle størrelser fra de prisbillige mini-PCer til de større, bærbare kraftværker. Og PC-fabrikanterne er dårlige til at skilte med det.

Det undrer teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, som følger mobilmarkedet tæt.

»Alle PC-producenter fremstiller bærbare med indbygget 3G-modem, og de er faktisk ikke særligt meget dyrere. Men stort set kun Lenovo gør noget ud af at informere om det, selv om 3G sælger som iskager på en varm soldag, og salget spurter af sted. PC-producenterne er smadderdårlige til at sælge varen. Der synes at være mere fokus på at sælge en mini-PC til 3.000 kr. end en lidt bedre PC til 5.000-6.000 kroner med indbygget 3G. Ofte er det næsten som at finde en nål i en høstak, når man ser på deres hjemmesider. I stedet for at sælge os en maskine med indbygget 3G, skal vi alle rende rundt med en dongle. Det er synd, at kunderne skal snydes,« siger han.

20.000 om måneden
Han anslår, at der i øjeblikket sælges 18.000-20.000 mobile bredbåndsforbindelser i Danmark om måneden og lige under en million mobiltelefoner på et år.

De senest tilgængelige tal fra IT- og Telestyrelsen, som snart er et helt år gamle, viser, at omkring en tredjedel af alle mobile bredbåndsforbindelser sker via USB-modem. I alt blev 562.000 danske mobilabonnementer i april-juni 2008 anvendt til datatrafik via mobilt bredbånd. Heraf var 163.000 USB-modem eller dataindstikskort til computere. De resterende 399.000 var mobilabonnementer, som blev anvendt til avancerede datatjenester udover tale, SMS og MMS.

Hos Lenovo forklarer produktchef Flemming Märtens, at samtlige Lenovo-PCer til mellemstore virksomheder og privatmarkedet i Danmark har indbygget 3G-modem – simpelt hen fordi netværksgiganten Ericsson gav Lenovo et godt tilbud. Teleselskabet Telenor/Sonofon giver desuden tilskud og får et Telenor-mærke på de maskiner, der sælges.

»Så der er faktisk ingen prisforskel overhovedet med eller uden 3G-modem. Derfor har vi da også undret os over, at reaktionen ikke har været kraftigere hos teleudbyderne,« siger han og understreger, at signalet faktisk er bedre, når modemet er bygget ind i maskinen, da antennen typisk sidder i skærmens ramme og dermed kommer højere i vejret.

Hos Danmarks næststørste teleselskab, Telenor, vælger flertallet af kunderne en dongle.

»Folk kan godt lide at vise deres dongle frem, lige som de gerne vil vise deres telefon,« siger pressechef Peter Glüsing.

Så I får bedre reklame ud af det, når folk sidder og stritter med en dongle med jeres logo på?

»Nej, vi prøver ikke bevidst at skaffe mere markedsværdi. Nogen tænker nok i de baner, vi har mere fokus på, at der er et ordentligt signal,« siger han.

Bedre end forventet
Teleselskabet »3« er størst på mobilt bredbånd i Danmark. Kommunikationschef Stine Green-Paulsen må ikke give konkrete salgstal for konkrete produkter.

»Men salget af de Acer mini-PCer, som vi lancerede i marts med indbygget modem, er gået bedre end forventet. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Donglen kan bruges på flere maskiner, hvis man f.eks. har både en bærbar og en mini-PC, men det er klart, at det indbyggede modem har fordele. Man skal ikke huske det, det knækker ikke af, og man er på, så snart man tænder,« siger hun.

Folk har altså opdaget fordelene ved at have det indbygget?

»Ja, mini-PCer er hotte og sælges til gode priser, og mange synes, at det er smart at have det indbygget. Jo nemmere tingene bliver, jo mere tiltaler de folk. Salget af dongler er ikke gået ned, siden vi lancerede tilbuddet med Acers mini-PC, som vi ikke har kørt massiv markedsføring på,« siger hun.

En ud af seks
Nordens største teleselskab, Telia, sælger ifølge Michael Bech, direktør for salgskanalerne, én bærbar computer for hver seks solgte mobile bredbåndsabonnementer.

»PC-producenterne kom lidt senere i gang end de nye producenter af datadongles, som kom sammen med 3G-netværket. Kineserne er førende, hvor mobilproducenter som Nokia og Sony Ericsson ikke har satset hårdt nok, ikke troet nok på det og haft for dyre produktionsomkostninger. For et år siden kostede det 60 dollars mere i indkøbspris med indbygget bredbåndsmodem. Men det handler absolut ikke om reklameværdi. Brugervenligheden vægter mest: at man nemt og problemfrit kan komme på nettet. Og her er det klart bedst at have indbygget i maskinen,« siger Michael Bech.

Telia giver ikke tilskud, som det sker ved mobiltelefonerne. I stedet får kunderne en rentefri finansieringsordning over 12 eller 24 måneder på en bærbar PC. Telia har solgt Dell-PCer siden 1. februar og kan se, at det har øget salget af abonnementer uden at kannibalisere donglesalget.

I analysehuset IDC Nordic, som følger PC-markedet tæt, har administrerende direktør Per Andersen dog en anden, mulig forklaring på det store donglesalg:

»Man køber jo ikke ny PC, bare fordi man vil på nettet. Mange har jo en PC i forvejen.«