Betal med et klik

Betaling med et klik uden nogen form for kreditkort vil sprede sig som en steppebrand, forudsiger ny rapport. Teknologien er ideel til mikrobetaling og kan revolutionere online-medierne.

Fagre nye pengeverden. Det varer ikke længe, før man hverken skal have kontanter eller kreditkort, men bare mobiltelefonen indenfor rækkevidde for at kunne betale f.eks. for nyheder, musik og spil. Det er bare et klik, så betaler man over telefonregningen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Albert Gea
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Klik hér og donér automatisk 100 kroner til Røde Kors. Og klik hér, hvis du vil læse artiklen – det koster kun tre øre. Pengene trækkes over telefonregningen, og du behøver hverken logge ind eller hive plastickort op ad lommen.

Der har efterhånden været adskillige forsøg på at opfinde et system, der kan håndtere såkaldt mikrobetaling uden at skræmme brugerne væk, men ingen har haft udpræget held med det indtil videre. Men det kommer nu – og vil sprede sig med lynets hast de kommende år.

Det er konklusionen i den nye og meget omfattende rapport, »Show me the money« fra Strand Consult, som har set nærmere på, hvordan markedet for mobilt bredbånd er nødt til at udvikle sig i en tid, hvor priserne er så meget under pres, at mobilselskaberne visse steder i verden allerede har problemer med at sælge produkterne med profit.

Win-win-situation
En meget stærk tendens er, at mobilselskaberne de kommende år vil tilbyde deres billing-platforme til andre aktører. Det vil sige, at en bruger, der er koblet op via en mobil bredbåndsforbindelse, kan betale småbeløb blot ved et klik. Brugeren identificeres via den særlige IP-adresse, teleselskabet har tildelt computeren, og beløbet opkræves via telefonregningen. Dét fænomen har allerede tidligere været set inden for mobiltelefoni, hvor folk gladeligt stemmer på, hvem der skal være vinder af X-Faktor via en overtakseret SMS, og det vil nu sprede sig til det mobile bredbånd, konkluderer rapporten.

»Perspektiverne er store, og vi forventer, at markedspotentialet inden for en tre-årig periode vil nærme sig en milliard danske kroner for ydelser betalt på denne måde. Det kan være områder som køb af spil og musik, software – eller hele medieuniverset, hvor det kan flytte grænserne for, hvad der leveres gratis på nettet, og hvad der ikke gør. På mange områder er denne betalingsform win-win,« siger teleanalytiker John Strand.

Svigtende annoncer
I dag døjer flere mediehuse med, at oplaget og annonceindtægterne på trykte medier falder, mens markedet for online-annoncering ikke vokser hurtigt nok til at kompensere for de vigende indtægter. Når uproblematisk betaling via et enkelt klik bliver udbredt, vil det pludselig være muligt at opkræve småbeløb for artikellæsning online. Det kan skabe bedre forretningsmodeller for online-medier og medføre, at journalistikken bliver af en kvalitet, som kun aviserne kan levere i dag.

Derfor afventer koncernchef i Berlingske Media udviklingen med interesse:

»Det ser meget interessant ud. At udvikle metoder til nem betaling for indhold på nettet er afgørende for, at vi kan tage næste skridt og udvikle services og indhold, som brugerne vil betale for. Generelle nyheder er nok så almindelige, at folk ikke vil betale for dem, men specielle services vil nok være en mulighed. For eksempel muligheden for at læse anmeldelsen af en stor koncert et kvarter efter, at den er slut,« siger Lisbeth Knudsen, der er optimist med hensyn til de kommende generationer af mediebrugere, som er vokset op med en villighed til at betale for ringetoner, spil og andre tjenester på nettet.

Hurtig udvikling
Mobilt bredbånd har i flere andre europæiske lande overhalet gammeldags kobber- og fiberbaseret bredbånd i antallet af nytegnede abonnementer, og teknologien udvikler sig hele tiden. I Sverige er Telenor og Tele2 ved at gøre klar til at bygge næste generation mobilnet, der inden for få år vil kunne tilbyde folk hastigheder på 150 Mbit/s via mobilnettet, og flere og flere bærbare kommer efterhånden med mobilt bredbåndsmodem indbygget. Der er med andre ord grøde i bredbåndsbilledet, og teleselskaberne er på grund af prispresset nødt til at åbne op for alternative indtægtskilder, som eksempelvist at samarbejde med tjenesteudbydere, der gerne vil have adgang til denne slags nemme betalingsløsninger. Betalingsformen kan sagtens lade sig gøre på gammeldags bredbånd også, men forskellen er, at mobileselskaberne allerede nu har billing-platformen, der skal til, for at opkræve kunderne. Først når der er volumen i betalingsformen, vil betalingsformen dukke op på fastnetbaseret bredbånd også, mener John Strand.

Allerede på vej
»Flere operatører i udlandet er allerede på vej med den slags løsninger, og listen over muligheder er lang. Jeg er sikker på, at vi slet ikke har set de mest succesfulde tjenester endnu. Mulighederne omfatter blandt andet køb af ekstra plads på sin Gmail-konto eller for eksempel højere opløsning på billeder hos en fototjeneste,« siger han og peger på, at det tilsvarende marked for tjenester til mobiltelefonen – som fx ringetoner, spil og baggrunde – globalt ligger omkring 32 milliarder dollars.

Internettet har traditionelt haft en meget udbredt gratist-kultur, hvor brugerne har strittet imod at betale for ting. Men eksemplet med digital musik understreger, at folk faktisk gerne vil betale, hvis bare det er nemt nok.

Oprindeligt var det slet ikke muligt at købe musik digitalt, hvorfor iPod-brugerne var tvunget til at købe en fysisk CD, konvertere den til MP3 og derefter lægge den ind på deres iPods. Det var så besværligt, at folk i stedet valgte at bruge ulovlige tjenester på nettet til at hente gratis – og ulovlig – musik. Men med Apples iTunes Store og mange andre efterfølgere, dukkede der pludselig letbetjente digitale musikbutikker op på nettet, og i dag skal salget af musiknumre via internettet tælles i milliarder.

Gør det – og helst hurtigt
Hos brancheforeningen IT-Branchen, der repræsenterer en meget stor andel af de selskaber, der i fremtiden vil komme til at levere teknik og indhold, som kan betales via klik, opfordrer konstituteret adm. direktør, Jane Eis Larsen medlemmerne til at handle hurtigt.

»Det er altid svært at sige, hvilken forretningsmodel, der bliver den vindende på et frembrydende område. Men der vil komme en branchedebat i vores regi, og vi vil kraftigt mene, at man som tjenesteudbyder skal tage den nye mulighed til sig hurtigt for at påvirke, hvad der bliver standarden. Mit bud er, at det ikke bliver en succes at forsøge at migrere ting, der før var gratis, til pludselig at skulle koste noget. Men det vil blive brugt på en masse nye services og videreudviklinger af gamle,« lyder budskabet fra hende.

Mobilt bredbånd er også i Danmark et væsktområde, som teleselskaberne satser hårdt på. Også her har forretningsmodellen udviklet sig med stormskridt, og der gik ikke længe, før der udbrød priskrig på løsningerne. Faktisk skete det længe før, at danskerne havde taget teknologien til sig i større stil. Det betyder, at også danske teleselskaber bør og vil interessere sig for modellen, konkluderer analysen.