Modetøjsportal når den kvarte milliard

Modetøjsportalen Miinto har held med at udbrede sin model i udlandet. Det samlede salg via sitet ventes at være kommet over 250 millioner kroner i 2013. Det udgør en vækst på 60 procent.

Medstifter af modetøjsportalen Miinto, Konrad A. Kierklo, i firmaets lokaler på Amager. I baggrunden bliver en model fotograferet til modetøjsbutikkens hjemmeside. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går fremad med syvmileskridt for den danske modetøjsportal Miinto, som sælger modetøj fra 1.300 butikker. En foreløbig opgørelse over omsætningen viser, at salget via portalen er vokset med 60 procent fra 2012 til 2013. I kroner og øre venter virksomheden, at den kommer over de 250 millioner kroner, når det kommer til salg via portalen.

Det får alt andet lige smilet frem hos medstifter og direktør, COO, Konrad A. Kierklo.

»Det gør mig da stolt. Vi er stadig en ung virksomhed med bare fem år på bagen, der blev etableret af to personer, der studerede sammen. Så det var da lidt surrealistisk at se et nøgletal, der viser, at vi har solgt tøj for en kvart milliard kroner. Men det er heldigvis også det, vi havde forventet,« siger han.

Miinto blev stiftet i 2009 af Konrad A. Kierklo og Mike Radoor, og pengene kom blandt andet fra Crazy Daisy-stifter Carsten Mikkelsen og Just-Eat-stifter Jesper Buch. Lige siden er det gået stærkt. Flere og flere butikker er kommet ind under Miintos vinger, og det betyder, at portalen i dag sælger tøj fra 1.300 butikker, og at den opererer i fem lande.

Intet varelager

Ideen er grundlæggende at sælge udvalgte produkter fra modetøjsbutikker og modtage kommission for salget. Det betyder på den ene side, at Miinto går glip af en potentiel fortjeneste ved selv at have varerne på lager – men det er omvendt også Miintos styrke, forklarer Konrad A. Kierklo.

»Vores koncept er, at vi ikke har noget varelager. Derimod kan vi håndplukke de forretninger, der sælger et populært mærke og så smide det online i en fart. Det betyder, vi kan rykke meget hurtigt på trends – meget hurtigere end konkurrenter, der skal ud og bestille varer, som de måske først får næste år,« siger han og tilføjer:

»Vi tager fat i butikkerne og bruger deres varelager i stedet. Vi samarbejder med 1.300 butikker. Det gør vores varelager rigtigt stort – og det er også derfor, at vores omsætning kan rykke så hurtigt.«

Virksomheden Miinto er stadig i en fase, hvor fokus er på at få skaleret forretningen. Den har omtrent 75 medarbejdere målt som fuldtidsansatte fordelt på de fem lande, hvor den har portaler.

Konrad A. Kierklo afslører, at det godt kan være, at man rykker på endnu et land i indeværende år, men ellers er der fokus på vækst – dog uden at man i processen sætter hele forretningen over styr.

»Sidste år (2012, red.) endte med et lille overskud og en stor vækst i omsætningen. Vi sidder og arbejder på 2013-regnskabet lige nu, og vi forventer, at billedet bliver nogenlunde det samme. Det vigtige for os er at have en fornuftig forretning og organisk vækst. Hvis vi laver et lille overskud, er det fint – men det er det også, hvis det bliver et lille underskud,« siger han og tilføjer:

»Vi vil have en sund forretning. Vi vil ikke have en eksplosiv vækst, som ikke er finansieret ordentligt.«

Væksten finder sted i udlandet

På trods af de forsigtige ord er der ingen tvivl om, at Miinto-holdet har øjnene stift rettet mod udlandet. Den danske del af forretningen står nu for under halvdelen af salget, og den helt store vækst finder sted i udlandet. Specielt Norge og Sverige trækker i den forbindelse for på omsætningssiden.

Konrad A. Kierklo forklarer, at filosofien er, at man ikke er bange for at afprøve markeder. Det sker, at Miinto fejler i processen – men det er alt i alt med til at skærpe profilen og gøre ledelsen bevidst om, hvor virksomhedens styrker er. Og den erfaring kan så bruges til næste satsning.

»Vi har efterhånden prøvet lidt forskelligt. Vi har været i England og Irland – og kort-varigt i USA. Vi afprøver nogle ting, men er også parate til at ramme forkert nogle gange. Men grundlæggende har vi altså fundet en formular, der virker,« siger han og tilføjer:

»Vores koncept er blevet mere skarpt med tiden. Vi har fundet ud af, hvordan vi bedst muligt træder ind på nye markeder. Og det er her, fokus ligger nu. Det er fint at have succes i Danmark – men de store penge ligger alt andet lige i udlandet.«

Hjemmemarkedet er dog stadig Danmark – og det kan Miinto bruge på en anden måde. Danmark kan bruges som et testmarked for nye koncepter og varer. Det er for eksempel sket i forbindelse med, at Miinto har forsøgt at gøre sig stærkere, når det kommer til børnetøj.

I det hele taget er Miinto-stifteren opmærksom på mulighederne i at brede salget ud til mere end bare tøj og tilbehør.

»Vi vil egentlig gerne afspejle den udvikling, vi kan se sker i de fysiske butikker. Her kan vi se, at bevægelsen går fra at være modetøjsbutikker til at være livsstilsbutikker. Den trend vil vi nok også følge – vi vil i hvert fald gerne teste den af,« siger Miinto-medstifter Konrad A. Kierklo.