Modebrands forhandler med digital fjende

Kendte varemærker som Ralph Lauren og Abercrombie & Fitch overvejer nu et samarbejde med Amazon, der er verdens største online detailhandler. Amazon forsøger dermed at vinde selskaber, der tidligere bevidst har styret uden om internetgiganten, over på sin side.

Reklamer for tøjmærket Abercrombie & Fitch kan måske snart være at finde på Amazon.com. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En aftale vil være som en handel med djævlen.

Sådan karakteriserer The Wall Street Journal de forhandlinger, som en række modeproducenters detailhandlere har med den online markedsjungle Amazon.com, der først og fremmest er kendt for sit store udvalg af bøger.

Ifølge avisen skal Amazon.com ikke sælge modeprodukterne direkte, men derimod linke kunderne ind på tøjmærkernes egne webshops, der dermed får flere besøgende. Amazon får til gengæld adgang til endnu flere kundedata, som virksomheden kan bruge til kommercielle formål, end de 240 millioner, som selskabet har i forvejen.



Amazon er med sin enorme størrelse en frygtet konkurrent, selv blandt købmænd, der allerede sælger varer på sitet.

»Mange detailhandlere anser Amazon som både en ven og en konkurrent,« siger Bruce Cohen, senior partner hos konsulentvirksomheden Kurt Salmon, der beskæftiger sig med detailhandel og administration, til avisen.



»En af de store udfordringer med Amazon er, at de selv kontrollerer produktplaceringen på hjemmesiden, herunder udseende og fotos, og det er svært for mange detailhandlere at afgive den kontrol,« siger han.

En lancering af det nye koncept kan tidligst komme på tale til sommer, siger kilder tæt på forhandlingerne til The Wall Street Journal. Amazon har dog ikke ønsket at kommentere oplysningerne over for avisen.