Modebranchen er kun for de stærkeste

Selv om eksporttallene stiger for danske modevirksomheder, har hjemmemarkedet det svært. Modebranchen er blevet et barsk sted at drive forretning, lyder det fra branchen selv.

Ifølge en analyse fra organisationen Dansk Mode & Textil havde eksporten af dansk modetøj en vækst på 4,7 procent i det første kvartal af 2014, mens salget på hjemmemarkedet faldt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sophia Juliane Lydolph
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Modeugen er løbet af stablen, og de sidste stykker tøj er pillet af modellerne igen. For nogle virksomheder er det bare endnu en modeuge af mange, men for andre er det første gang, de er igennem modeugens maskineri.

Ifølge en analyse fra organisationen Dansk Mode & Textil havde eksporten af dansk modetøj en vækst på 4,7 procent i det første kvartal af 2014, mens salget på hjemmemarkedet faldt.

Henrik Spandet-Møller arbejder som konsulent inden for modebranchen og er desuden bestyrelsesmedlem i WEAR, der er brancheorganisationen for tekstil og mode under Dansk Erhverv. Han er ikke optimistisk, selv om tallene umiddelbart ser gode ud.

»Det er en håndfuld store virksomheder, der står for stigningen i eksporten. De små virksomheder bukker simpelthen under, fordi de har svært ved at få fat i eksporten til udlandet,« siger han.

Det er en hård branche at være ny i, og tiderne har været bedre. Før finanskrisen var der ifølge Henrik Spandet-Møller omkring 1.200 danske modebrand, men i dag er det tal halveret til omkring 600 brand.

»Det er blevet meget sværere at starte i modebranchen, end det var før finanskrisen. De små brand kan ikke klare sig alene, og de har svært ved at arbejde sammen med de store kæder, fordi de stiller nogle helt andre krav til varemærke, og så bliver de små virksomheder bragt i knæ,« siger han.

Mere end flot tøj

Henrik Spandet-Møller arbejder selv inden for modebranchen, og han kan tydeligt se de faktorer, der får virksomhederne til at overleve.

»Det vigtigste er at have det rigtige produkt, og så handler det om at have en forståelse for, hvad det kræver at bryde igennem internationalt. Man skal ikke bare synes, at man har noget flot tøj. Man skal virkelig se sit modebrand som en virksomhed,« siger Henrik Spandet-Møller.

Han fortæller, hvordan man for ti år siden kunne sidde på en messe i Düsseldorf, hvor der kom en hollandsk agent forbi, og så var man hurtigt repræsenteret på det hollandske marked.

»I dag er det noget helt andet. Man skal vide, hvilke salgskanaler man skal bruge i de forskellige lande, og det er meget vigtigere, at man som nyopstartet modevirksomhed har en strategi i dag, end det var for få år tilbage,« siger han. »Nogle brands formår at iscenesætte sig selv, før de overhovedet har produkter. Det kræver forberedelse og mod, og så skal virksomheden ramme det rigtige produkt til det rette segment på det rigtige tidspunkt,« siger Henrik Spandet-Møller.