Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Med en salgsfremgang på 5,5 procent fortsætter Magasin du Nord fremgangen. De positive tal fra det københavnske stormagasin er et lysglimt i halvårsregnskabet fra den britiske ejer, Debenhams, som har kæmpet med at rette skuden op efter ekstremt skuffende julesalg.
Magasin du Nord har blandt andet haft held med at skabe en online platform, som spiller godt sammen med de fysiske butikker.
»Generelt er det svære tider for stormagasiner i Europa. Ved at fokusere på de fysiske butikker, websalg og et stærkt loyalitetskoncept er det lykkedes Magasin at vinde markedsandele i en presset branche,« siger Peter Fabricius, økonomidirektør i Magasin, i en meddelelse fra Magasin.
En af årsagerne til Magasins salgsfremgang er fokus på salg gennem flere kanaler. Således er salget gennem Magasins webbutik fordoblet sammenlignet med sidste år.
»Vi har fokus på at sikre, at kunderne får samme gode oplevelse med Magasin på internettet som i de fysiske butikker. Websalget er meget tilfredsstillende, og vi følger de vækstplaner, vi har lagt. Det betyder, at vi agter at foretage yderligere investeringer i vores webkoncept, siger Peter Fabricius.
Ejeren af Magasin du Nord, Debenhams, har netop aflagt halvårsregnskab, som er på linje med det forventede. Hele Debenhams-gruppen opnåede således en salgsfremgang på 2,1 procent i halvårsregnskabet, som sluttede den 1. marts 2014. Samtidig faldt resultatet før skat med 24,5 procent til 85,2 millioner pund, svarende til 771 millioner kroner.
»Vi er godt klar over, at præstationen i de første seks måneder ikke var god nok,« siger Debenhams administrerende direktør, Michael Sharp til Financial Times.
Ifølge Financial Times har Debenhams tirsdag fremlagt en plan, som skal få det britiske stormagasin på ret køl igen. Det betyder blandt andet, at der bliver indført flere leveringsmuligheder for kunderne, når de handler online. Desuden vil Debenham åbne flere restauranter og caféer i de 158 butikker.
Magasin har foretaget omfattende investeringer i de fysiske butikker, hvor der er sket nyindretning af Magasin i Odense og Aarhus. I sidste måned fortalte Peter Fabricius til Berlingske Business, at Magasin har planer om at skrive under på en aftale om at åbne mindst ét nyt stormagasin vest for Storebælt i 2014.