Mærsk lapper afrikanske vejhuller og pakker avocadoer

Danmarks største virksomhed, A.P. Møller-Mærsk, tager hul på en ny CSR-strategi, der skal komme både samfundet i en række eksotiske lande og virksomhedens egen bundlinje til gavn.

Når A.P. Møller-Mærsk arbejder med bæredygtighed, skal det batte såvel i samfundet som på bundlinjen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis en kenyansk avocado-producent pakker sine grøntsager mere effektivt, og vejene, som avocadoerne bliver transporteret på, er bedre, skal der transporteres flere avocadoer. Og det gavner A.P. Møller-Mærsks forretning. Derfor kan det godt betales sig at lappe veje i Afrika.

Annette Stube, som med titlen Head of Sustainability har ansvaret for Mærsks strategi inden for bæredygtighed, fremlagde i dag transportgigantens strategi inden for CSR, og der blev i højere grad end tidligere lagt vægt på CSR som forretningsmodel.

»Helt centralt skal CSR give mening for Mærsk, og det skal give mening for samfundet,« siger Annette Stube.

Med det udgangspunkt har Annette Stube i den nye strategi særligt sat fokus på tre områder inden for bæredygtighed, nemlig udvikling af handelsmuligheder, uddannelse og energieffektivitet.

»Vi ved, at handel skaber økonomisk udvikling, og derfor ser vi på, hvad vi kan gøre for at fremme handel i udviklingslande,« siger Annette Stube og fortæller, at det blandt andet kræver et stort arbejde med at nedbryde handelsbarrierer.

Annette Stube understreger, at der ikke er nogen fremtid for CSR, hvis det bliver »ren filantropi.« Derfor er fokus øget på, hvordan CSR kan have en effekt på virksomhedens bundlinje, og det fokus er en vigtig ændring inden for området, mener Charlotte Fischer, som er direktør i Rådet for Bæredygtig Erhvervsudvikling.

»Det hviler på den rigtige tankegang,« siger hun og fortsætter:

»Det handler om, at der er nogle udfordringer i det samfund, som virksomhederne er en del af. Arbejdet med de samfundsmæssige udfordringer skal understøtte forretningen.«

Charlotte Fischer mener, at det er »ekstremt vigtigt,« at Danmarks største virksomhed går forrest i arbejdet med CSR.

»Mærsk er gået fra at være en lukket virksomhed til at vende sig mere ud mod samfundet. Det kræver meget, når virksomheder skal ud af deres komfortzone og danne partnerskab med nogle af dem, man normalt ikke arbejder med. Når Mærsk går den vej, inspirerer det længere nede, så mindre virksomheder også arbejder i den retning,« siger hun.

Ligesom Annette Stube mener Charlotte Fischer, at fremtidens CSR-strategi skal være en så integreret del af virksomhederne, at det viser sig på bundlinjen.

»Det er nye tider, og det viser Mærsk med sit eksempel. De tider er forbi, hvor CSR var en form for add-on - den går ikke længere,« siger hun.

Mærsk indledte sit strategiske arbejde med bæredygtighed i 2009, da virksomheden blev en del af FN's Global Compact, som består af 10 principper inden for bæredygtighed i virksomheder.

Et af de bæredygtige områder, som er nemt for virksomhedens ledere at forholde sig til, er CO2-reduktion. Den øgede indsats inden for bæredygtighed har blandt andet medført, at virksomheden siden 2010 blandt andet er blevet 17 procent mere CO2-effektive samtidig med, at der er opnået 34 procent CO2-reduktion pr. container i Mærsk Line.