Mærsk-konkurrent varsler rateløft på vigtig handelsrute

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd vil fra starten af september forsøge at hæve prisen for at fragte en container fra Asien til Europa med 1000 dollar per teu (tyvefodscontainer), fremgår det af en meddelelse fra selskabet.

Foto: MAURIZIO GAMBARINI. Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd vil fra starten af september forsøge at hæve prisen for at fragte en container fra Asien til Europa.
Læs mere
Fold sammen

Ruten mellem Asien og Europa har i gennem 2015 givet de store rederier hovedpine, da raterne på ruten har været i en historisk bølgedal, hvilket har gjort det svært at tjene penge.

Som svar på de lave rater har rederierne flere gange forsøgt sig med ratestigninger, hvilket dog typisk kun har slået igennem kortvarigt.

Danske Maersk Line forsøgte senest at hæve raterne per 1. august med 1000 dollar per tyvefodscontainer, hvilket gav fremgang i raterne i sidste uge.

På ruten fra Asien til Europa steg spotprisen for at fragte en tyvefodscontainer således hele 177,2 pct. til 1109 dollar, hvilket er det højeste rateniveau siden januar.

Historien har dog tidligere vist, at raterne typisk stiger i ugerne omkring en rateforhøjelse, men så typisk har det med at falde tilbage.

I 2014 var der i gennemsnit en spotrate på Asien-Europa-ruten på 1172 dollar ifølge et indeks fra Shanghai Shipping Exchange, SCFI. Hidtil i år er snittet knap halveret.

De fleste containerrederier underskriver dog også en del længerevarende kontrakter med kunderne og er derfor typisk ikke 100 pct. eksponeret mod spotmarkedet.