Mærsks Triple E-leverandør i økonomiske problemer

Der er angiveligt store økonomiske problemer hos Daewoo-skibsværftet, der har bygget Mærsks berømte Triple E-skibe og for nylig modtog en 12 mia. kr. stor ordre fra det lyseblå konglomerat på Esplanaden.

Foto: WU HONG. Mærsks Triple E-skib, Mary Maersk, i havnen i Qingdao
Læs mere
Fold sammen

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), som er selskabets fulde navn, er i sydkoreanske medier rygtet på vej med en stor nedskrivning og står over for en gældsrestrukturering. Det skriver blandt andre shippingmediet Tradewinds og Bloomberg News.

I onsdagens handel i Seoul faldt DSME-aktien de maksimale 30 pct., der er tilladt efter børsreglerne. Dermed er markedsværdien nede på 10 mia. kr. - en tredjedel af niveauet fra for et år siden og det laveste i 12 år.

Skibsværftet, et af Sydkoreas tre store sammen med Hyundai og Samsung, var derefter ude med en kort kommentar til børsen.

- Selskabet overvejer diverse tiltag med sine kreditorer. Ingen detaljer er færdigforhandlet, lyder det fra DSME.

Ifølge Reuters har en DSME-talsmand erkendt, at der vil være nedskrivninger relateret til byggeriet af offshore borerigge, men at omfanget først vil stå klart i halvårsregnskabet til august.

Daewoo-værftet, baseret i byen Okpo på Geoje-øen syd for det sydkoreanske fastland, leverede for få uger siden det sidste af 20 containerskibe i Triple E-serien, Mathilde Mærsk. Skibene var verdens største, med en kapacitet på over 18.000 tyvefodscontainere (teu) hver, da de første blev leveret i sommeren 2013.

I juni 2015 lagde Maersk Line desuden en bestilling på 1,8 mia. dollar (12,3 mia. kr.) på 11 nye skibe beskrevet som den næste generation af Triple E-skibene, som skal leveres fra april 2017 til maj 2018.

De får en kapacitet på 19.630 teu hver. Derudover har Mærsk-rederiet en option på yderligere seks skibe i samme størrelse.

/ritzau/FINANS