Mærsk: Kapaciteten mellem Fjernøsten-Sydamerika vil stige markant

Foto: Keld Navntoft. ARKIVFOTO.
Læs mere
Fold sammen

Konkurrencen på ruterne mellem Fjernøsten og Sydamerika vil spidse til for rederierne i april i år, og Mærsks opkøb af rederiet Hamburg Süd har udløst en større opdatering af ruterne på strækningen.

Ifølge analysehuset Alphaliner offentliggjorde containerrederierne i sidste uge deres nye servicetilpasninger og planer for ruterne mellem Fjernøsten og den sydamerikanske vestkyst.

Fra april i år vil kapaciteten stige med 15 pct. i forhold til det nuværende niveau og 18 pct. i forhold til kapaciteten samme tid sidste år.

Flåden vil bestå af 105 containerskibe med en samlet kapacitet på omkring 893.000 tyvefodscontainere (teu). Det vil erstatte de nuværende 95 skibe, der har en samlet kapacitet på 775.800 teu, skriver Alphaliner.

Maersk Lines køb af containerrederiet Hamburg Süd, der har en del aktiviteter i Sydamerika, blev godkendt sidste år. Myndighederne i Sydkorea krævede dog, at Maersk Line og Hamburg Süd skulle trække sig ud af rederialliancer på ruter fra Fjernøsten til og fra Mellemamerika, Caribien og den sydamerikanske vestkyst.

Maersk Line fik ligeledes en betinget godkendelse i Kina, som også afhang af, at rederierne trak sig fra visse samarbejdsaftaler - også fra Fjernøsten til forskellige dele af Sydamerika. Og det er de krav, der er med til at ændre ruterne og løfte kapaciteten, skriver Alphaliner.

»Handelsfornyelsen er udløst af Mærsks køb af Hamburg Süd, da myndighederne krævede, at Hamburg Süd trak sig fra sine eksisterende VSA-partnerskaber (skibsdelingsaftaler, red.) på turen.«

»Hamburg Süd vil i stedet fortsætte med at tilbyde service mellem Fjernøsten og den sydamerikanske vestkyst i fællesskab med Mærsk,« fremgår det af analysehusets nyhedsbrev.

De tidligere aftaler om skibsdeling var blandt andet indgået med store rederier som CMA CGM, Cosco, Hapag-Lloyd, HMM og MSC, og ifølge Alphaliner har ændringerne efter opkøbet også været med til at udløse planer om en række andre ændringer i partnerskaberne på ruten.

Eksempelvis vil CMA CGM, APL, Cosco og Evergreen samarbejde på tre ruter mellem Asien, Mexico og Sydamerika.

/ritzau/FINANS