Lufthansa vil give trætte passagerer en seng

Den tyske luftfartskæmpe er klar med sin seneste satsning på business class – nye sæder, der kan lægges helt ned.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens Delta Airways satser på sildeben, så vælger Lufthansa V-formationen.

Kampen om at yde den maksimale liggekomfort til trætte erhvervsrejsende raser, og nu er Lufthansa klar med det seneste tiltag, der skal sikre passagerne en god nats søvn – og lokke søvnhungrende kunder over til det tyske luftfartsselskab.

Liggesæder på de dyre pladser i flyene er ikke noget nyt i sig selv, men hverken flyproducenterne eller luftfartsselskaberne har endnu fundet den perfekte løsning, hvor passagererne kan opnå optimal komfort og få en tilfredsstillende privatsfære.

Nu mener det tyske selskab så, at det er kommet tæt på. Lufthansa bryster sig nemlig med, at business class-sæderne i deres nye Boeing 747-8-fly kan lægges helt ned – dvs. 180 grader og ikke bare tæt på de 180, hvilket angiveligt er et kritikpunkt, som passageren nævner. Og så er de 1,98 meter lange.

Lufthansas koncept kan beskrives som værende i V-formation, idet stolene er drejet en smule ind mod hinanden. Ideen er, at give de liggende passagerer lidt mere plads omkring ansigtet – prisen er at deres fødder ligger tæt på hinanden, uden at der dog er tale om, at de direkte fletter tæer.

Konkurrerende selskaber satser på andre løsninger. Amerikanske Delta Airways har f.eks. valgt en løsning, hvor sæderne er vinklet i forhold til vinduerne og står på række, skriver Wall Street Journal. Løsningen resulterer i at passagerne får en større privatsfære, og kaldes sildebensløsningen, da layoutet for oven kan minde om fiskens ben.

Kampen om at sende de erhvervsrejsende sikkert af sted til drømmeland er et relativt nyt konkurrenceparameter inden for luftfarten. Traditionelt har den slags luksus været forbeholdt førsteklassespassagerne, men nu mener selskaberne, at tiden er inde til at inkludere business class.

Det skyldes bl.a. at der ikke er den store rift om førsteklassespladserne, og at de erhvervsrejsende er mange flyselskabers mest profitable kunder. På turistklassen skal man nok kigge langt efter den slags luksus. Her er det altdominerende konkurrenceparameter stadig billetprisen.