Kunderne betaler for dårlige P-forhold

Lokal håndværksmester i København anslår, at firmaet spilder op til 20 timer dagligt med at lede efter parkeringspladser i København.

Læs mere
Fold sammen
Håndværksmesteren Søren Schmidt, der er autoriseret inden for vvs- og el, anslår, at firmaets i alt 40 biler, der fungerer som »rullende værksteder« spilder op til 20 timer dagligt på at finde egnede parkeringspladser til at løse opgaver i København.

Da hver time i gennemsnit koster 450 kroner, svarer det til ekstra udgifter på 9.000 kroner om dagen, som han lægger oven i kundernes regninger.

- Det er dybt beklageligt, at vores kunder i København kommer til at betale for, at mange af mine medarbejdere enten skal bruge lang tid på at finde en parkeringsplads eller skal gå et langt stykke vej med værktøjer og materialer. Det er et problem, som kunderne vender tilbage med igen og igen, hvor de spørger til, om det tidsforbrug, vi har skrevet på regningerne, også er rimeligt. Vi har bare ikke andre muligheder, fordi Københavns Kommune ønsker at få bilerne ud af byen, siger håndværksmester Søren Schmidt, Erik Schmidt VVS.

I en landsdækkende undersøgelse, som Håndværksrådet har gennemført i landets 98 kommuner, bliver parkeringsforholdene i landets største byer dumpet af virksomhederne. København og Frederiksberg kommuner kommer ind som de næstdårligste kommuner i landet kun overhalet af Aalborg. Århus, Odense og Randers følger tæt efter.

- Påstanden om, at det koster 9.000 kroner om dagen i tabt tid, er svær at imødegå. Men når Københavns Kommune har indført betalingsparkering sker det for at begrænse antallet af biler i byen. Og det er lykkedes i et beskedent omfang. Men hvis det slet ikke var lykkedes, ville det have stået endnu værre til, end det faktisk gør i dag, siger direktør Anders Møller, Center for Parkering, der er en afdeling under Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Afdelingen har en omsætning på knapt 500 mio. kr., som det Parkering København henter hjem gennem parkeringsafgifter, parkeringslicenser til erhverv og private samt bøder for ulovlige parkeringer.

Kaos i indre by

Håndværksmester Søren Schmidt har to afdelinger i København. Den ene ligger på Guldbergsgade på Nørrebro og den anden i Brønshøj. Søren Schmidt anerkender byrådspolitikernes ret til at indføre afgifter for at parkere. Men han har svært ved at acceptere, at de sædvanlige trafikårer som Gothersgade, Nørre Alle og Nørrebrogade, enten er lukkede for trafik, ensrettede i myldretiden eller delvist spærret. Det er med til at skabe kaotiske forhold for virksomhederne. Dermed begrænses ikke blot mulighederne for at finde ledige parkeringspladser, men også at komme til og fra opgaverne samt svendenes muligheder for at komme til og fra værkstedet.

- Mange af vores opgaver er små reparationer og vedligeholdelse, men de haster som regel. Et vandrør, der er gået eller problemer med kloakken. Det er opgaver på en halv, en, to og tre timer. Vores biler er et kørende serviceværksted, og det er næsten umuligt at komme frem til en lejlighed i den indre by og yde den slags service til byens borgere og så få en forretning ud af det, siger Søren Schmidt.

Direktør Anders Møller forstår udmærket kritikken fra håndværksmesteren, og mener, at det er en stor udfordring for kommunen at løse det problem. Men han ønsker på den anden side ikke at give løfte om flere dispensationer til servicevirksomheder.