Krydstogtskibe er blevet alt for store

Sikkerheden sejler på de store krydstogtskibe, hvor størrelsen er blevet et stort problem i forhold til at håndtere nødsituationer, mener eksperter.

I følge eksperter er der store problemer med sikkerheden på krydstogskibe i dag, fordi de er blevet alt for store til at kunne håndtere ulykker og andre nødsituationer.    Fold sammen
Læs mere
Foto: HO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I tidens løb har man set mange store, gedigne krydstogtskibe, der har bevæget sig på verdenshavene. Og med tiden har de vokset sig større. Et af de største var det 46.000 ton skib Carnival Holiday. For ti år siden var det Queen Mary 2, der var tre gange så stort. I dag er rekorden på 225.000 ton.

De store krydstogtskibe kan i dag rumme en stor portion passagerer, restauranter, shoppingcenter, vandland og meget mere. En helhedsoplevelse der for mange kan være overvældende.

Men de store skibe bekymrer sikkerhedseksperter, lovgivere og regulatorer. Det skriver The New York Times. Alle tre grupper presser på for, at der kommer mere ansvarlighed i forhold til passagerer og besætningers sikkerhed.

Senest har man set det gå galt for Costa Concordia, da det kæntrede ud for Italiens kyst. Undersøgelser har vist, at den var gal med sikkerheden og nødprocedurerne. Ulykken kostede 32 mennesker livet. Det var det mest synlige eksempel på problemer med store skibe og mangel på sikkerhed. Men også brande på andre store skibe har de seneste år sat spørgsmålstegn ved sikkerhed og evakuering på de helt store krydstogtskibe.

Ifølge The New York Times mener flere eksperter, at de store skibe har langt større udfordringer, fordi de har færre muligheder i en nødsituation for eksempel i forhold til redningsbåde. Det bliver for stort til at kunne overskue situationen.

»I forhold til størrelsen på nutidens skibe vil ethvert problem hurtigt blive til et meget stort problem. Jeg bekymrer mig tit over de få muligheder, der er til rådighed på skibet,« siger Michael Bruno, der er rektor for ingeniørskolen på Stevens Institute of Technology i Hoboken, New Jersey, til The New York Times.

I forhold til mindre skibe skal der ikke særlig meget til før, at et stort skib bliver lammet - også bare af en mindre brand. De mange ulykker og specielt Costa Concordia har fået mange krydstogtselskaber til at fokusere mere på sikkerheden.

Men ifølge kaptajn William H. Doherty, der er tidligere sikkerhedsmanager for Norwegian Cruise Lines, der er verdens tredje største krydstogtoperatør, er der nogle grundlæggende ting, som branchen skal indse, før man kan tale om, at der er den bedste sikkerhed om bord på de store krydstogtskibe.

»Det simple problem er, at de bygger dem alt for store og sætter alt for mange mennesker om bord. Omfanget af problemet er meget større end krydstogtindustrien ønsker at erkende,« siger han til The New York Times.