Krisetider øger reklamelyst

Prognoser om lav vækst og faldende forbrug får ikke de store annoncører til at skrue ned for markedsføringen.

Hos Føtex bliver der ikke sparet på pengene til markedsføringen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang


Lav vækst, økonomiske problemer og faldende forbrug. Mørke prognoser har der været nok af de seneste uger. Det påvirker ikke umiddelbart de store spillere på reklamemarkedet, hvor man ufortrødent fortsætter med at smide penge efter reklamer på tv, internettet og i de store dagblade. En rundringning, Berlingske har lavet, viser, at kun en ud af 14 af de største annoncører, der er adspurgt, regner med at skrue ned for reklameudgifterne i resten af 2011. De få, der skærer ned i løbet af året, bedyrer, at det ikke er på grund af finansiel uro og økonomisk usikkerhed, men derimod en del af markedsføringsstrategien.


Tvunget til at øge annonceringen

I visse brancher forventer man endda at øge forbruget på reklamer, da det for alvor er nu, der skal lokkes penge ud af forbrugerne.

Hos spiludbyderen Danske Spil har krisen skåret sig ind i omsætningen de seneste tre år, men frygten for en ny krise får ikke administrerende direktør H.C. Madsen til at overveje besparelser på markedsføringsbudgetterne:

»Vores produkter er fuldstændig afhængige af markedsføring – vi lever af at sælge drømme om gevinster. Det produkt køber folk ikke, hvis de ikke en gang imellem bliver mindet om det«.





De seneste tre år har Danske Spil ikke på noget tidspunkt skåret ned for markedsføringsindsatsen, og det er der heller ikke planer om. Faktisk skal forbrugerne mindes så meget om Danske Spil, at de skruer op for markedsføringen det kommende år, fortæller H.C. Madsen:

»Det nytter ikke noget at falde i et hul og sige »nu går verden nedenom og hjem« – for det gør den jo heldigvis ikke. Vi bevarer troen på, at fremtiden også eksisterer i overmorgen«.

Danske Spil er nummer syv på listen over de annoncører, der har brugt flest reklamekroner det første halvår i 2011. De har brugt rundt regnet 75 mio. kroner.


Gendannelse af vækst

Hos reklamebureauet MEC, der sælger reklameløsninger til en bred vifte af detailbutikker, oplever man også, at der ikke bliver sparet på reklamerne.

»Året har indtil nu været præget af, at vores kunder skulle trimme deres forretning, så den er helt optimeret. Når man har gjort det og vil øge omsætningen, så skal man gå andre veje i form af blandt andet annoncering,« siger Morten Boeck, salgsdirektør hos MEC.





Hos MEC oplever de, at langt de fleste af deres danske kunder fortsætter med at annoncere.

»Vi ser positivt på markedet. Flere kunder øger endda annonceringen. Det er især en række af de store detailkunder, der prøver at gendanne deres vækst,« siger Morten Boeck.

To scenarier

Hos reklamebureauet Mediacom oplever man også kunder, der øger annonceringen, ifølge Mediacoms administrerende direktør Ulrik Falkner Thagesen. Han mener, at man vil se to reaktioner, hvis den nuværende situation fortsætter:

»Jeg tror, vi vil se to scenarier. Der vil være de annoncører, der bakker ud, som vi så det i 2008. Så vil der være dem, der vil øge reklameindsatsen for at hjælpe forbruget blandt deres kunder på vej«.