KPMG-partnere satser på EY-vækst

Danmark er blevet skuepladsen for en global revisionskamp, som KPMG International ikke har råd til at tabe ? i hvert fald ikke lige nu.

Foto: Jonas Skovbjerg Fogh. Danmark er blevet skuepladsen for en global revisionskamp, som KPMG International ikke har råd til at tabe
Læs mere
Fold sammen

Selv om KPMG's historiske brud med det internationale KPMG-netværk og forestående bryllup med Ernst & Young (EY) primært har været en dansk historie i medier og offentligheden, er det i virkeligheden mere en inter­national end en dansk historie. Og den handler om at sikre fremtidens vækst på det globale revisionsmarked, som må antages at blive mere og mere sammenhæn­gende, hvorved det også er afgørende at være med i et stærkt internationalt netværk.

KPMG International er nemlig havnet i en dyb vækst­krise, viser den seneste årsrapport, der blev offentlig­gjort torsdag. Væksten i KPMG er i øjeblikket kun en fjerdedel af, hvad den er hos de andre store revisions­firmaer i det, der internationalt set kaldes "BIG 4".

Første alvorlige krisetegn er, at KPMG kun har opnået en vækst på 3,1 procent på det globale marked over de sene­ste to år. De bliver voldsomt overhalet af både Pricewater­houseCoopers (PwC) med 9,9 procent, Deloitte med 12,5 procent og sidst EY med 12,7 procent. Med omsætningstal på mellem 20 og 30 mia. dollar for hvert af revisionsfirma­erne er det ikke bare på enkelte markeder, at KPMG har et vækstproblem for tiden. Alene sidste år voksede KPMG globalt set kun 1,7 procent mod EY's 5,7 procent.

Det er særligt kritisk, at KPMG har haft lav vækst i to år i træk. For at gøre ondt værre, så er det konkurren­terne i EY, der ligger højest. Når EY så samtidig lykkes med at stjæle hele det danske marked fra KPMG over natten, så risikerer krisen at sende ubehagelige signaler til resten af verden: Hvor godt fat har ledelsen i KPMG International egentlig i deres globale organisation, vil mange sikkert spørge – og ikke mindst kunderne.

I den netop aflagte årsrapport underspilles krisen da også gevaldigt. Man skal helt hen til side 27 i årsrappor­ten for at læse noget om den økonomiske virkelighed. I pressemeddelelsen nævnes ikke med at ord, at KPMG halter alvorligt efter konkurrenterne for andet år i træk.

Et dansk epicenter

I det lys er det måske ikke svært at forstå, at den øverste chef for hele KMPG-netværket flyver til Danmark med flere hundrede mio. kr. på lommen og fortæller, at han vil oprette et kontor med 300 ansatte for at kapre kunder og markedsandele i Danmark, selv om dette marked udgør mindre end en procent af hans omsætning – og i øvrigt er et nedadgående marked. Og at han gør det midt under udarbejdelsen af en årsrapport, hvor der måske var et behov for at forklare en international nedtur.

Danmark er blevet skuepladsen for en global revisionskamp, som KPMG International ikke har råd til at tabe – i hvert fald ikke lige nu. 

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 41.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her