Konkursryttere skal i strammere tøjler

Socialdemokraterne kræver et overblik over omfanget af konkursryttere, der gang på gang snyder deres kunder for op mod flere hundrede tusinde kroner. Adskillige brancher har brug for en ordning, der sikrer forbrugerne mod konkursrytterne, lyder det fra Forbrugerrådet,

Når Folketinget åbner i morgen, vil socialdemokraternes forbrugerpolitiske ordfører Mette Gjerskov straks gå til tasterne og kræve et overblik over omfanget af konkursrytteri i Danmark af erhvervsminister Bent Bendtsen. Fold sammen
Læs mere
Når Folketinget åbner i morgen, vil socialdemokraternes forbrugerpolitiske ordfører Mette Gjerskov straks gå til tasterne og kræve et overblik over omfanget af konkursrytteri i Danmark af erhvervsminister Bent Bendtsen.

Kravet kommer efter, at DRs magasin Kontant for et par uger siden fortalte om firmaet Importmægleren, der fortsætter sine forretninger med at sælge brugte tyske biler til danske familier, selv om firmaet er begæret konkurs. Kontant har kendskab til 13 sager, hvor kunderne føler sig snydt. Blandt dem er er Thomas Fagerberg og hans familie, der har betalt 210.000 kroner for en ny bil, som familien aldrig har fået – og pengene ser også ud til at være væk. Ægteparret bag Importmægleren har drevet deres forretningsmetoder i ti år.

”Sagen gør det bare endnu mere tydeligt, at der er brug for et indgreb i en eller anden forstand. Vi hører jo, at det ikke er et enkeltstående problem, og jeg er interesseret i at vide, om erhvervsministeren har et overblik over problemets omfang,” siger Mette Gjerskov.

En rundringning, som Business.dk har lavet, viser, at der tilsyneladende ikke findes noget overblik på nuværende tidspunkt.

På trods af at der jævnligt dukker sager op om konkursrytteri, har hverken Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Told og Skat, Danmarks Statistik eller firmaet Experian, der måned for måned udgiver de danske konkursstatistikker, undersøgt omfanget.

Hos Told og Skat forsøger man at holde øje med det. Men det gælder især personer, der har påført statskassen et tab på 50.000 kroner inden for fem år, hvilket ikke hjælper forbrugere som Thomas Fagerberg.

Forbrugerne skal sikres
Forbrugerrådet mener, at der er behov for at få lavet en ordning, der beskytter forbrugerne mod at komme i klemme ved forudbetalinger og konkurs, i adskillige brancher.

”Forbrugerne kommer konkret i klemme, hvis de for eksempel lægger en forudbetaling for et køkken, hvorefter køkkenfirmaet går konkurs. Vi kunne godt tænke os nogle vandtætte skodder mellem forbrugernes forudbetalinger og resten af økonomien i et firma, der sikrer, at forbrugernes penge ikke ryger på gulvet, hvis firmaet går konkurs. Det ville være relevant for mange brancher,” siger Karsten Kolding

Han henviser blandt andet til fladskærmsproducenten Alfa View, der gik konkurs i sommer. Alfa View krævede forudbetalinger for sine fladskærme, og ved konkursen efterlod den en række kunder med tab på over 10.000 kroner. Karsten Kolding foreslår, at man laver ordninger, som i advokat- og ejendomsmæglerbranchen.

”Advokaterne har for eksempel en klientkonto, hvor kundernes forudbetalinger står isoleret, så kunderne kan få deres penge tilbage, hvis firmaet går konkurs. Og ejendomsmæglerbranchen har selv lavet en forsikringsordning. Det er inspirationskilder, man skulle skele til,” siger Karsten Kolding.

Stramning af konkursloven
Hvorvidt socialdemokraterne mener, at konkursloven skal strammes, vil Mette Gjerskov tage stilling til, når hun får nogle konkrete tal fra erhvervsministeren.

”Først vil jeg se nogle tal fra ministeren. Og så ligger der hele afvejningen af det ud fra et forbrugerpolitisk hensyn og et erhvervspolitisk hensyn. Fordi man én gang er uheldig, skal man jo ikke udelukkes fra at drive forretning igen, men vi har måske været for bløde i forhold til erhvervslivet – man skal ikke kunne lukke ned og åbne igen og igen og igen,” siger Mette Gjerskov.