Kinesiske teknologiselskaber klarer sig bedre end amerikanske

Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google hitter på den amerikanske børs, og den tendens har på det seneste også gjort sig gældende for de kinesiske teknologigiganter. Baidu, Alibaba og Tencent, der i branchen er kendt som BAT, har overgået analytikernes forventninger i første kvartal.

Særlig opmærksomhed får Tencent og Alibaba, der er kravlet op på ranglisten over verdens 10 største selskaber.

Det skriver Financial Times.

Tencents aktiekurs er siden begyndelsen af 2017 steget med 43,6 pct. Til sammenligning er pendanten Facebooks steget med 31,7 pct. Derudover kunne det kinesiske sociale medie Weibo i første kvartal fejre et samlet antal brugere om måneden på 340 mio. Weibos amerikanske modsvar Twitter har 328 mio. månedlige brugere. I første kvartal realiserede Weibo et resultat på 47 mio. dollar, hvor Twitter i samme periode rapporterede et tab på 62 mio. dollar.

Til forskel fra de amerikanske selskaber er ingen af de nævnte kinesiske selskaber afhængige af reklameindtægter. I stedet tjener de penge på abonnementer, kommissioner og for ekstra app-tilbehør, som eksempelvis spil.

Dette gør dem ifølge analytikerne ekstra attraktive for investorerne, da der gemmer sig en gylden mulighed for at øge indtjeningen i fremtiden.

Skeptiske iagttagere peger dog på, at det er nemmere at få succes på markedet med verdens største befolkning, når der er blokeret for udenlandske konkurrenter. Hverken Google, Facebook og Twitter har adgang til Kina.

Dog er der røre i BAT, der fremadrettet satser på de samme teknologiske områder. Eksempelvis vil Tencent kapre en større del af markedet for mobilbetaling fra Alibabas Alipay. Derudover har Baidu, der minder om Googles søgemaskine, også fået licens til at udbyde finansielle ydelser.