Kinesisk e-handelshus sigter mod gigantisk børsnotering

En amerikansk børsnotering, der ikke er set større siden Facebook, er på tegnebrættet for den kinesiske Amazon-pendant Alibaba Group.

Børsnoteringen af Alibaba kan blive den største siden Facebook. Fold sammen
Læs mere
Foto: JEFF LEE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Børsnoteringer er en fast del af den internationale finansverdens dagligdag. Børsnoteringer af den størrelse, som kinesiske Alibaba Group nu går efter, er ikke.

Alibaba Group, der har specialiseret sig i internethandel, er den kinesiske ækvivalent til Amazon og eBay. Selskabet er dog ingen undermåler i forhold til de i Vesten langt mere kendte brands, og faktisk gennemføres der flere handler på Alibaba Groups internetsider end på Amazon og eBay - tilsammen.

Det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg skriver mandag, at investeringsbanker har vurderet selskabet til en værdi af 200 milliarder dollars eller en billion kroner, hvilket gør selskabet til verdens næstmest værdifulde internetvirksomhed efter Google.

Og da selskabet forventes at ville hente 15 milliarder dollars på at gå på børsen, vil børsnoteringen blive den største, siden Facebook tog springet for næsten to år siden. På mange måder et finansielt eventyr for virksomheden, der deler navn med den klassiske fantasifigur. Hvor Ali Baba i eventyret finder guldet i en hule, skal det for det kinesiske selskab altså findes på aktiemarkederne.

»Det her vil gøre os til en mere global virksomhed og forbedre selskabets gennemsigtighed,« lyder det fra Alibaba i en erklæring.

Af samme grund kæmper seks banker nu om at få en ledende rolle i børsnoteringen. Nyhedsbureauet Reuters skriver, at både, Citigroup, Credit Suisse, Deutsche Bank, Goldman Sachs, Morgan Stanley og J.P. Morgan forhandler med det kinesiske selskab om et eksklusivt samarbejde, der ifølge nyhedsbureauet vil kunne sikre bankerne 260 millioner dollars, svarende til næsten 1,4 milliarder kroner, i provision, hvis denne fastlægges til 1,75 procent.

Der er dog stadig en række punkter, der skal krydses af for det Hangzhou-baserede selskab, før champagnepropperne kan sprænge og aktiekurserne nærlæses. Alibaba har nemlig endnu ikke besluttet sig for, hvilken børs man vil noteres på, og det er derfor endnu ikke til at vide, hvorvidt det bliver Nasdaq eller New York Stock Exchange, der vil byde selskabet velkommen fremover.

Ifølge Reuters er Alibaba blot en af flere kinesiske internetkæmper, der planlægger at sikre sig enorme økonomiske gevinster ved en børsnotering. Bare to dage før e-handelshusets annoncerede sine planer, åbnede den kinesiske pendant til Twitter, Sina's Weibo, ligeledes for en amerikansk børsnotering.

Alibaba Group blev stiftet i 1999 og har i dag 20.000 medarbejdere.