Kampen om mobilen spidser til

Kampen om fremtidens mobile styresystem er nået til finalen. Og Microsoft spås de bedste chancer for at vinde – igen.

Styresystemet fra Symbian. Fold sammen
Læs mere
Mobiltelefonen er ved at overtage computerens rolle som teknologisk omdrejningspunkt i (arbejds)livet. De mest avancerede af slagsen, erhvervslivets smartphones, kan næsten det samme som en PC.

»Verden har en milliard computere, men over tre milliarder mobiltelefoner. Selvfølgelig skal vi være med.«

Således lød det frejdigt fra en af Google-grundlæggerne, Sergey Brin, da han sammen med makkeren Larry Page forleden lancerede den første mobiltelefon med Googles eget styresystem, Android. Googles entré på mobilmarkedet understreger den store betydning, som verdens førende teknologivirksomheder tillægger den mobile platform, som er godt på vej til at udkonkurrere computeren. Ud over den numeriske overlegenhed æder den håndholdte gadget sig også ind på flere af PCens opgaver i kraft af stadigt mere potente apparater, der ofte har mere styrke end en PC blot få år tilbage.

Symbian fører stort
Men hvem skal styre dette enorme marked – være mobiltelefonens Windows? Skal det igen være Microsoft, hvis styresystem er at finde på over 90 procent af verdens computere? Eller vil der komme en ny magtfaktor, som Google?

I første omgang gælder det de mest avancerede telefoner, de såkaldte smartphones, der især henvender sig til erhvervskunder. Umiddelbart ser det svært ud for Microsoft at gentage kunststykket fra PC-markedet. Symbian, et konsortium med Nokia som bannerfører, har en markedsandel på den rigtige side af 60 procent, mens de nærmeste forfølgere, herunder Microfts Windows Mobile, ligger og roder mellem 10 og 20 procent. Desuden er Microsofts medforfølgere heller ikke til at kimse ad. Ud over Google finder vi Apple og canadiske RIM (se boks), ressourcestærke virksomheder, der ikke er vant til at tabe.

Windows Mobile stærk
Men man skal ikke undervurdere supertankeren Microsoft, der godt kan være lidt langsom i vendingen, men til gengæld behersker det lange seje træk som få andre.

Verdens største softwarevirksomhed var tilsyneladende håbløst bagud på det boomende browsermarked i midten af 1990erne, men i sidste ende overhalede og åd Internet Explorer konkurrenten Netscape. Historien gentog sig på en helt anden arena i starten af det nye årtusinde, da Microsoft satte sig for og lykkedes med at komme ind på det Playstation-dominerede spillekonsolmarked.

På mobilmarkedet er Microsoft nu i færd med langsomt, men sikkert at æde sig ind på Symbian og samtidig distancere de øvrige kombattanter. Det er holdningen hos en række analytikere, bl.a. direktør Torben Rune fra Netplan.

»Windows Mobile står meget, meget stærkt. Styrken skyldes ikke mindst Microsofts hjemmebane, PC-platformen. Windows Mobile har nemt ved at fungere sammen med virksomhedens øvrige Windows-systemer, og for brugeren er der en høj grad af genkendelighed i brugergrænsefladen. Mobiltelefonen smelter nærmest ind i den almindelige grænseflade,« siger Torben Rune.

Kan ikke bestemme styresystemer
Trods Symbians aktuelle føring i markedsandele ser det ikke godt ud for konstortiet, der tegnes af mobilproducenter som Nokia.

»Man har haft nogle urealistiske forventninger til, hvad man kunne udvikle. Producenter af hardware kan ikke bestemme styresystemer, ikke når Windows i forvejen er så udbredt,« siger Torben Rune.

Noget tyder på, at mobilproducenterne også er nået til den konklusion. Amerikanske Motorola har forladt konsortiet, og for nylig lancerede et af de centrale medlemmer, Sony Ericsson, sin første smartphone, Xperia, med Windows Mobile. Selv Nokia, som på verdensplan står bag to af hver fem solgte mobiltelefoner, har signaleret en retræte, da den finske gigant i starten af oktober meddelte, at man stoppede arbejdet med virksomhedens egen mailprogram, IntelliSync, for at overlade markedet til etablerede softwarevirksomheder som Microsoft.

Heller ikke de andre spillere vil for alvor kunne true Microsoft, ikke en gang når det drejer sig om to af dette årtis største erhvervssucceser, Google og Apple.

»Googles Android er klassens grimme dreng i øjeblikket, og vi ved ikke, hvor pæn han bliver. Ideen er genial, men jeg tror, den er fire-fem år forud for sin tid,« siger Torben Rune.

Han tilføjer, at Android dog stadig kan blive en succes for Google.

»Android er med til at værdiforøge Googles søgemaskine og de mange andre applikationer, de efterhånden tilbyder, bl.a. Google Maps. Apples iPhone har fået masser af omtale og sælger også godt på en række markeder, men lige som på computermarkedet vil Apples lukkede forretningsmodel med et begrænset antal eksterne applikationer aldrig kunne konkurrere med Microsofts magt og vælde. Men mindre kan også gøre det for Apple-chef Steve Jobs, der har udtalt, han gerne vil have en procent af det globale mobilmarked, og det sagtens kan blive til mere,« siger Torben Rune.

»Jeg tror, at iPhone har potentialet til at få samme position som på computermarkedet, altså en markedsandel i nærheden af 10 procent.«

Den sidste deltager i feltet, canadiske RIM, som står bag Blackberry-serien, er en stærk regional spiller på det nordamerikanske marked, men forventes ikke at kunne få en afgørende rolle globalt.

 
Læs også:

De ti mest populære mobiler

Kartel forhindrede billigere fladskærme

Dansk opfindelse skal ændre musiksalget