Jubii får ny topchef

Henrik Busch overlader i morgen hjørnekontoret hos medieselskabet Jubii til Thomas Rimington. Nu skal der holdes ferie, mens det danske medieterræn sonderes, fortæller Busch.

Henrik Busch har været adm. direktør i Jubii de seneste tre et halvt år. Nu fratræder han stillingen, men kommer fremover til at være en del af bestyrelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mikkel Møller Jørgensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Thomas Rimington overtager fra 1. november direktørstolen i Jubii efter Henrik Busch, der har været administrerende direktør de seneste tre et halvt år.

- Thomas er et stærkt kort for os, da han både er dygtig, respekteret og kender vores forretning ud og ind. Han har været med på de senere års rejse, og vi er helt sikre på, at han er den rigtige til at stå i spidsen for den videre udvikling af Jubii’s forretning, siger bestyrelsesformand i Jubii, Jens Jakobsen.

Han opfatter direktørskiftet som en fortsættelse af Jubiis udvikling.

- Henrik Busch har stået i spidsen for den turnaround, som Jubii har gennemgået siden 2009. Og det er gået rigtigt godt. Henrik har dog ønsket at træde til side og med det få mulighed for at bruge sine stærke kompetencer som virksomhedsudvikler til anden side. Det ønsker vi ham al mulig held og lykke med, siger Jens Jacobsen.

Henrik Busch har stået i spidsen for en forvandling af den traditionelle webportal som mange kender tilbage fra stifteren Martin Thorborgs tid. I dag er der snarere tale om en medievirksomhed, der samler indhold fra andre populære sites, som Jubii samarbejder med, og tjener penge på at sælge annoncer i den sammenhæng.

Fra underskud til overskud

Strategien "Jubii - fra portal til online medievirksomhed" har bl.a. medført, at Jubii er gået fra blodrøde tal på bundlinjen til atter at tjene penge. Senest i 2011, hvor det blev til et overskud på 3,3 millioner kroner.

Jubii rammer i dag via Jubii.dk og selskabets netværk af store danske sites over 70 procent af alle danskerne dagligt på nettet med netreklamer.

Henrik Busch startede som direktør hos Jubii i 2009. Før det var han nordisk direktør hos Goviral og Director hos mediebureauet IUM. I dag er han indtrådt i ejerkredsen bag Jubii og sidder på 10 procent af virksomheden. Han træder også ind i bestyrelsen.

Hvad skal du så? Alt din tid kan vel ikke bruges på bestyrelsesarbejde?

- Rolig nu. Jeg skal først og fremmest holde ferie, og jeg har ikke nogle konkrete jobplaner endnu. Jeg vil bruge det næste stykke tid på at sondere det danske medieterræn, siger Henrik Busch.

Han fortæller, at det har ligget i kortene fra hans første dag i virksomheden, at hans tid som direktør for Jubii var ovre, når den nødvendige turnaround var gennemført.

- Jeg er meget mere iværksætter og idéskaber end driftsmand, så det er helt efter aftalen. Det er meget lidt dramatisk, da der hverken er tale om fyringer eller smækken med døre, siger Henrik Busch.

Fremover vil Jubiis direktion, udover Thomas Rimington, bestå af virksomhedens kommercielle direktør Martin Schradieck. Sammen skal de to videreføre det arbejde, som Henrik Busch har iværksat.

Thomas Rimington har siden 1. januar 2009 været økonomidirektør i Jubii. Før det var han økonomi- og it-direktør i teleselskabet Telmore.