Hver fjerde vælger lavprismobilselskaber

Mens de store mobilselskaber i Danmark kæmper for at holde skansen, strømmer kunderne - og pengene - til de små. 25 procent af danskerne er i dag kunder hos lavprismobilselskaber.

Selvbetjening over nettet tiltaler de danske mobilkunder. En fjerdedel er i dag kunder hos lavprisselskaberne. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Hver fjerde dansker er i dag kunde hos et lavprismobilselskab.

De seks største lavprismobilselskaber har i dag 1,5 millioner kunder til sammen, og økonomien bliver bedre og bedre, mens de store mobilselskaber kæmper for at holde deres stillinger i et marked, der er mættet, skriver Børsen.

De store ejer de små

Flere af lavprisselskaberne er blevet købt af de tre store teleselskaber - TDC, Telia og Telenor -, men de har fået lov at fortsætte som selvstændige varemærker, hvilket har vist sig at give pote. Det TDC-ejede Telmore, det Telenor-ejede CBB Mobil og det stadig selvstændige Lebara voksede kraftigt i 2008. Det skyldes blandt andet, at deres omkostninger er minimale, fordi kunderne betjener sig selv over nettet, og fordi de ikke har udgifter til at opbygge og drive mobilnet, da de alle lejer sig ind på de fire danske mobilnet. F.eks. havde Bibob, som for nylig blev købt af Telenor, blot ti medarbejdere til at håndtere 70.000 kunder.

TDCs omsætning på mobiltelefoni falder, og Telenor og Telia kan kun brøste sig af fremgang som følge af købene af henholdsvis Tele 2 og Debitel.

Supermarkedssalget er ikke kommet i gang

Ifølge teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, er det især målrettet salg til bestemte befolkningsgrupper med udenlandsk baggrund og salget over nettet, der giver succes.

»Til gengæld mangler vi en succes hos supermarkedernes salg af mobiltelefoni, men det er noget, man ser i stor stil i udlandet,« siger John Strand til avisen.