»Sonofon, godnat!«

Telenor sender på mandag Sonofon- og Cybercity-varemærkerne på pension og håber, at musik og TV samt især mobilt bredbånd kan få nuværende kunder til at købe mere - og blive lidt længere.

I disse dage skiftes alle Sonofon- og Cybercity-logoer ud med det fælles Telenor. Fold sammen
Læs mere
På mandag den 15. juni er det endegyldigt slut med Sonofon og Cybercity i Danmark. Da kommer hele den norskejede koncern til at hedde Telenor, og samtidig skal kunderne overtales til at købe mere fra de nu fælles hylder, som snart også tæller musik og TV.

Dermed er det slut med Sonofon-pigerne, der sagde »god aften!« i utallige reklamer, med Polle fra Snave, der sågar blev en biograffilm, og med den ligeledes pensionerede Sonofon-delfin.

Skal være en fornøjelse

»Sonofon og Cybercity forsvinder som varemærker nu, fordi vi mener, at vi nu kan give kunderne en kvalitet og dækning, så de får en bredbåndsoplevelse. Samtidig markerer vi, at vi ønsker at blive eet selskab, hvor det skal være en fornøjelse at være kunde og samtidig enkelt og simpelt at handle med os både i butikkerne og på nettet,« siger Telenors administrerende direktør i Danmark, Henrik Clausen.

200 Sonofon-butikker får nu skiftet logoerne ud, og alle medarbejdere har været på kursus i at kunne betjene folk, uanset om de vil tale telefoni, bredbånd eller - senere - TV.

Kunder forventer lavere priser

En kundeundersøgelse, som Telenor selv har foretaget, viser, at 44 procent af kunderne forventer lavere priser ved sammenlægningen.

»Det vil vi selvfølgelig forsøge at leve op til. Når vi internt kan gøre det mere effektivt og enkelt, skal det komme kunderne til gode,« siger Henrik Clausen.

Sonofon- og Cybercity-kunder vil ikke opleve nogen umiddelbart forskel (selv om mange telefoner fortsat vil vise »Sonofon« som net, fordi det kræver en udskiftning af SIM-kortet at få alle til at skrive »Telenor«). Men Telenor rydder samtidig op i abonnementerne. Der bliver færre af dem, og navne som Limbo og Shaker ændres til navne, der signalerer, hvor meget abonnementet omfatter: Lille, medium, stor o.s.v. Det samme sker på Internet-/bredbåndsabonnementerne.

Mere bredbånd til alle

Efter sommerferien vil Telenor forsøge at overtale kunderne til at købe andre produkter og dermed samle deres kommunikation i et teleselskab.

»Vi skal have kunderne til at købe flere varer i butikken. Vi oplever jo en voldsom vækst i minutforbruget på mobilsiden og får også lidt flere kunder, men det har ikke meget med kroner og øre at gøre. Derfor er mobilt bredbånd på mobiltelefoner og PCer samt fast bredbånd her, vi skal hente indtægterne,« siger Henrik Clausen.

Mobilselskaberne CBB Mobil og Bibob samt TV-leverandøren Canal Digital, som alle også er en del af Telenor-koncernen, fortsætter under egne navne.