Telenor køber Bibob

Først solgte han successen Telmore til TDC - og i dag sælger stifter Frank Rasmussen så sit nye barn, selskabet Bibob til Telenor for 93 mio. kroner.

Foto: Scanpix
Den norske telegigant Telenor køber nu den rebelske lavprisudbyder Bibob for i alt 93 mio. kroner. Ifølge Telenor følger der godt 69.000 kunder med købet af den lille udbyder, hvilket øger Telenor-koncernens markedsandel på det danske telemarked til 27 procent ifølge selskabets egne beregninger.

Dermed er anden gang siden årtusindeskiftet at superiværksætteren Frank Rasmussen afhænder et lille, rebelsk mobilselskab til en stor spiller. Tidligere har Frank Rasmussen og en kreds af investorer afhændet Telmore til TDC. Bibob er skåret over nøjagtig samme læst som Telmore var, men har ikke i samme grad formået at antænde en priskrig på mobilmarkedet.

Selvbetjening via nettet
Det oprindelige Telmore-koncept var nemlig ganske revolutionerende med selvbetjening via internettet og alt fedtet skåret fra. Det betød, at Telmore fik presset priserne helt afsindig langt ned i konkurrence med selskabet CBB, der siden også blev købt af Telenor.

Bibobs største bedrift på det danske telemarked var at afskaffe opkaldsafgiften, og kombinere en e-handelsplatform med salg af mobiltelefoni. Markedspladsen skulle danne grundlag for salg af alt lige fra computere til køleskabe, men blev sidenhen droppet af Frank Rasmussen, fordi der ikke var nok gang i den del af butikken. Med købet af Bibob får Telenor sit andet discountselskab - koncernen sidder i forvejen på CBB.

Konsolidering i branchen
Det er anden gang inden for kort tid, at den danske telebranche konsoliderer sig. For nyligt købte TDC en anden rebelsk virksomhed, bredbåndsudbyderen Fullrate, der solgte bredbånd efter Telmore-konceptet. Fullrate var ejet af stifterne selv, samt blandt andre JMI Invest, der igen var ejet af IT-investoren Asger Jensby og komikeren Finn Nørbygaard.

Selv om Bibob ikke har anført en priskrig af samme dimensioner man så det i begyndelsen af årtusindet med Telmore, har selskabet alligevel formået at presse priserne en anelse ned. Bibobs koncept har fra begyndelsen været ekstremt simpelt med priser på en øre i sekundet og kun ganske få ører per sms.

Dertil kom, at Bibob har solgt mobildata for langt, langt under markedsprisen. Normalt koster det 10-12 kroner per megabyte at bruge sin mobiltelefon til internetsurf, men den pris har Bibob sænket til to kroner.

Frank Rasmussen ryger ud af selskabet og erstattes af Sonofons wholesaledirektør, Allan Koch.