Hurtige H&M presser dyre brands

Kæder som H&M og Zara, der opdaterer deres sortiment hele året, presser dyre brands til at lancere flere kollektioner.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Én kollektion om foråret og én om sommeren.

Sådan ser billedet ud hos mange af verdens luksusbrands. Men de bliver nu presset af billigere tøjkæder som H&M og Zara, der løbende tilføjer nye designs til deres sortiment.

På bare tre uger kan H&M afkode de aller nyeste tendenser i modebilledet, designe nye varer og distribuere produkter. Den hastighed stiller krav til luksusbrands om hele tiden at kunne tilbyde nye produkter, siger Cavalli-chef Gianluca Brozzetti til Bloomberg News.

"Loyale kunder kommer jævnligt til butikkerne og vil blive trætte af ikke at finde noget nyt," siger han.

Cavalli Chanel og det Yves Saint Laurent-ejede PPR SA tilbyder allerede kunderne præ-kollektioner som supplement til den traditionelle forår-sommer- og efterår-vinter-kollektion, og ifølge analytiker Peter Farran er ideen om få kollektioner om året da også utidssvarende.

"Ideen med to sæsoner er mere og mere forældet," siger Peter Farran, analytiker hos Bryan Garnier & Co.

En anden analytiker siger til Bloomberg, at luksusbrandsne skal være hurtigere til at forholde sig forbrugernes ændrede mønstre.