Danskerne elsker designertøj - når det er på tilbud

Skulle man i weekenden nærme sig Forum i København og undre sig over, hvad det store tilløb af kvinder skyldes, er her svaret: billigt designertøj.

Udstillere til Designer Forum i København gør klar til det store outlet fredag d. 24 september 2010. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nikolai Linares
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forum slår i weekenden dørene op for Designer Forum, et halvårligt lagersalg i kæmpeformat, hvor flere end 150 udstillere sælger designertøj- og accessories til stærkt nedsatte priser. Det er 19. gang, Forum lægger hus til storudsalget, og besøgstallet har været støt stigende de seneste mange år. De tilbudsglade danskere har nemlig taget imod koncepter som lagersalg og outlets med kyshånd.

»Danskerne vil gerne have mærkevarer, men de vil ikke betale så meget for dem,« siger Kennth Nørgaard, der er retail operations director i Premier Outlets Center i Ringsted.

Her er antallet af kunder steget 30 procent i forhold til sidste år, og omsætningen er samtidig steget med 40 procent. Forklaringen, er ifølge Kenneth Nørgaard at danskerne lige skulle vænne sig til konceptet, og samtidig har det lokket, at man har fået en række store mærker som Boss og Diesel til Ringsted-outletten.

»Vi gennemførte en kundeundersøgelse, der viste, at mange af vores gengangere kommer hele vejen fra København og Nordsjælland. Så folk er også villige til at køre langt for at købe billigt,« siger han.

Trenden vinder frem

Og opfattelsen af, at danskerne har taget lagersalg og outlets til sig, deler man hos brancheorganisationen Dansk Detail. Her overvåger man tilkomsten af lagersalg for at kunne slå ned på ulovlige af slagsen, og ifølge direktør Jens Birkeholm er det samlede udbud af lagersalg en vildtvoksende størrelse.

»Der er ingen tvivl om, at det vinder frem, og at det efterhånden er blevet helt kutyme at tage på lagersalg, nogle gange frem for at tage i en rigtig butik,« siger han og tilføjer, at der heldigvis stadig er flere lovlige end ulovlige lagersalg.

Alligevel er brancheorganisationen dog ikke ubetinget begejstret for konceptet.

»Vi oplever, at vores medlemmer står med en lidt undrende indstilling til det,« siger Jens Birkeholm og peger på, det ofte er de store messecentre, der står bag lagersalgene og trækker udstillere til.

»De bedriver jo også almindelig modemesse, hvilket vil sige at modebutikkerne den ene dag er ude i Forum og Bella Center for at købe ind til den nye sæson, og kort tid efter kan de se stort set det samme tøj blive solgt til halv pris samme sted.«

Designer: Svær balance

Men sådan er virkeligheden ikke, og lagersalgene er en gevinst for alle parter. Det siger designeren Charlotte Sparre, der både sælger sine produkter i en lang række butikker rundt om i landet, men også på lagersalg. Blandt andet på Designer Forum.

»Man skal selvfølgelig passe på og ikke sælge ting fra indeværende sæson, som detailbutikkerne og forhandlerne lige har købt ind til butikkerne. Vi er ikke ude på at underbyde vores forhandlere, men omvendt er vi ikke interesseret i at sælge varer, der ikke er i orden til kunderne på lagersalget, så det er en svær balance, men det lykkes som regel.«

Charlotte Sparre har benyttet sig af lagersalg i flere år, og ser dem som en mulighed for at »få likviditet ud af varer, der ellers kunne afskrives som død kapital.«

Derudover betyder lagersalgenes stigende popularitet, at de er et velegnet udstillingsvindue i kampen om at kapre nye kunder.

»Vi når ud til en meget bredere målgruppe og til nogle nye, potentielle kunder. Der kan sagtens være kunder på lagersalget, der måske ikke har stiftet bekendtskab med mærket før, og som ender med at blive så glade for det, at de også senere går ud i butikkerne og køber. Så som helhed er det god markedsføring for os såvel som forhandlerne,« siger Charlotte Sparre.